|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Po przerwie problem 1,8ie Tipo****ROZWIĄZANY**** |
Autor |
Wiadomość |
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 04-03-2005, 20:17 Po przerwie problem 1,8ie Tipo****ROZWIĄZANY****
|
|
|
Po ponad 2 miesiącach odpalam Tipo stało w garażu i problemik .
Nie wchodzi na obroty max 5000 i kicha w kolektor.
Posprawdzałem wszystko dokładnie ,włącznie z wymianą podzespołów. Wszystkie czujniki ok,centralka ok ,moduł pod cewką ok,czujnik podcisniena ok,ciśnienie w garach ok,
Co mi zostało do sprawdzenia na jutro:cewka,pompa paliwa,regulator ciśniena paliwa w układzie wtrysków.
Odnośnie pompy to zauważyłem: nie wraca zpowrotem paliwo na wolnych obrotach,ale ciśnienie jest w listwie wtrysków.Zastanawiam się nad regulatorem ciśniena paliwa dlaczego nie puszcza powrotu.A może jest zbyt niskie i wtryski leją zalewając silnik.Najgorsze ,że niemam jak sprawdzić ciśnienia.Próbowałem odkrecić pompe z zbiornika ,ale nie puszcza rura czujnika poziomu paliwa w zbiorniku (jak ją odkręcić ).
Silnik przed tym palił na tyk i ładnie sie wkręcał aż miło było słuchać.
Nagorszę ,że nie daje mi to spokoju chociaż narazie niemam zamiaru go użytkować(brak nadkoli)
CZEKAM NA KONKRETNE RADY DLACZEGO KICH ZAPŁON JEST OK. |
|
|
|
|
|
bicart
Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 138 Skąd: GRYFICE
|
Wysłany: 04-03-2005, 21:16
|
|
|
witam. ja sie troche nameczylem przy prekreceniu tego czujnika poziomu paliwa:( zapiekl sie na uszczelce i ani rusz. a do przekrecenia jego potrzebny jest specjalny klucz ktorego chyba nikt nie ma poza ASO:) ja po malu przekrecalem jego płaskoszczypcami.wsadzilem konce w otwoty i przekrecalem chyba w lewo albo w prawo juz nie pamietam. potrzeba okolo 0,5cm i wskoczy w rowek a wtedy lekko go bedziesz podwazal srubokrętem i wyjdzie;) pozniej jak gume przesmarujesz to nastepne wkrecanie pojdzie jak po masle:) narka |
_________________ Fiat Tipo 1.4ie SPI 94r 3d MANIA |
|
|
|
|
Tomilee
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Sty 2005 Posty: 598 Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 04-03-2005, 22:24
|
|
|
Jak kicha w kolektor to raczej coś z zapłonem a nie z wtryskiem, coś ci nie trafia w określony punkt. Może raczej posprawdzaj bardziej połączenia czujników, co do pompy to raczej paliwo powinno przy małych obrotach zawsze wracać do zbiornika bo zapobiega to jego zamulaniu i ogrzewaniu paliwa - tak twierdzą :^o |
_________________ Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem |
|
|
|
|
dziura.arek
Pomógł: 3 razy Wiek: 44 Dołączył: 28 Lis 2004 Posty: 690 Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 05-03-2005, 20:38
|
|
|
Tomilee napisał/a: | Jak kicha w kolektor to raczej coś z zapłonem a nie z wtryskiem, coś ci nie trafia w określony punkt. Może raczej posprawdzaj bardziej połączenia czujników, co do pompy to raczej paliwo powinno przy małych obrotach zawsze wracać do zbiornika bo zapobiega to jego zamulaniu i ogrzewaniu paliwa - tak twierdzą :^o |
Szczelanie i spalanie stukowe to wina zazwyczaj zapłonu. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-03-2005, 00:13
|
|
|
Kolego słoneczna
Dziękuję za maila.
Wtryski ciekną po 200 tyś. Jeżeli cieknie chociaż jeden wymienia się komplet. Myślę że Twoje Tipo jeszcze ma daleko do tych tych 200 stu. Więc zostaw je w spokoju.
Jeżeli "kicha" w kolektor to znaczy, że spaliny mają ujście przez niedomknięty zawór ssący.
Należy więc ustawić prawidłowy luz na zaworach. Mam nadzieję, że zawór nie jest jeszcze "spalony" gdyż piszesz - ciśnienie jest ok. To może być przyczyna niewchodzenia na wyższe obroty , gdyż brak odpowiedniej kompresji w cylindrach przy wyższych obrotach.
Jeżeli luz na zaworach jest właściwy to należy znaleźć pękniętą sprężynę dociskającą zawór. Są dwie sprężyny ze względu na drgania harmoniczne własne sprężyn. Gdy jest pęknięta sprężyna to zawór "klepie" domykany " wybuchem" mieszanki paliwowej w komorze spalania. Radzę osłuchać silnik.
Regulator ciśnienia paliwa jest tak zbudowany , że nie jest w stanie zwiększyć ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy. W regulatorze jedynym elementem regulującym ciśnienie jest sprężyna. Jej właściwości materiałowe mogą z czasem ulec zmniejszeniu, tak więc regulator może jedynie zmiejszać z czasem wartość regulowanego ciśnienia.
Napisałeś, że pompa nie wraca paliwa. Czy to stwierdziłeś po odłączeniu przewodu paliwa powrotnego? Jeżeli tak to pompa do wymiany, a jeżeli nie to przewód paliwa powrotnego jest niedrożny (zalecam wymianę). W przypadku gdyby przewód paliwa powrotnego był "zatkany" to ciśnienie w listwie wtryskiwaczy wzrosłoby do 5 bar, gdyż w pompie jest "zawór bezpieczenstwa" ustawiony na taką wartość. W tym przypadu miałbyś nadmiar paliwa podawanego do silnika i "wolne obroty" byłyby powyżej 1000. Zresztą odczułbyś to dużym zużyciem paliwa.
Jeżeli jednak chciałbyś sprawdzić czy to jest ta słaba pompa przyczyną niewchodzenia na wyższe obroty to możesz wypróbować ją w ten sposób , że zdejmiesz przewód gumy łączący regulator ciśnienia z kolektorem ssącym. Wtedy przy wyższych obrotach silnika nie będzie on wpływał na zmniejszenie ciśnienia w listwie wtryskiwaczy. Przewód ten po odłączeniu od regulatora zatkaj śrubą o odpowiedniej średnicy i załóż opaskę.
Napisałej , że centralka jest ok. To urządzenie to jedynie sterownik wtrysku. Otwiera wtryskiwacze w ściśle okreslonym momencie , który rozpoznaje na podstawie impulsu z czujnika fazowego. Ten czujnik jest umieszczony w rozdzielaczu wysokiego napięcia. Jak go ustawić zajrzyj do książki Tempra. Wcześniej jednak zdejmij kopułkę zmierz szczelinę pomiędzy czujnikiem a występami (kołkami) impulsowymi na wałku. Są tam dwa występy. Zbadaj od względem elektrycznym sam czujnik i instalację z centralką ( tzn. czy docierają do niej sygnały z czujnika niezaleznie od wibracji silnika). Jeżeli poruszysz przewody podczas pracy silnika i silnik reaguje to może to być przyczyna zaburzeń jego zasilania w paliwo. Wtrysk paliwa powinien być przed otwarciem zaworu ssącego.
Napisaleś "Silnik przed tym palił na tyk i ładnie sie wkręcał aż miło było słuchać" i jeżeli od tego momentu minęło dwa miesiace to stawiałbym na luz zaworów jako najbardziej prawdopodobna przyczynę. Jeżeli nikt nie ustawiał luzu zaworów to Twój silnik ma przebieg nie większy niż 150 tyś. W planie serwisowania zawory sprawdzamy co 30 tyś. Jeżeli ich nie "słychać" to znaczy, że nie ma właściwego luzu - jest za mały.
Powodzenia. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 06-03-2005, 09:52
|
|
|
Dzięki za porade.Wczoraj już sprawdziłem ciśbienie paliwa pompa jest dobra .Zastanawiałem się nad czujnikiem fazowym (sprawdzę to w poniedziałek lecz jego rezystancja jest ok , zostaje przerwa do sprawdzenia. )Silnik ma 130 tyś zawory sprawdzałem na zimnym maja 0,5 mm luz .Właśnie tego się obawiałem tej sprężyny ,bo lekko słychać klepiący zawór nasila sie po rozgrzaniu (sugerowałem się nie równym spalaniem ).Nie jest głośny ale przed tem tego nie było ,zwłaszcza słychac go na wolnych.Czy ta sprężyna ma wpływ na pomiar ciśnienia,skoro ma wszedzie równo 11,5 .Co wczoraj jeszcze zauważyłem był moment że pracował prawie dobrze ale po 200 m znowu to samo chociarz troszkę głośniej. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-03-2005, 16:34 Zawory
|
|
|
Kolego słoneczna
To dobrze , że zaufałeś swojej pompie paliwa.
Czujnik fazowy jest niedozdarcia. Trzeba jednak sprawdzić szczelinę jeżeli jest za mała to kołek impulsowy może uderzać w sam czujnik i wtedy może go uszkodzić mechanicznie a jeżeli za duża to czujnik może nie odczytać impulsu. Przed pomiarem szczeliny sprawdź czy rozdzielacz wysokiego napięcia jest dobrze przykręcony do obudowy wałka rozrządu. Jeżeli podejrzewasz , że mogło nastąpić obrócenie Trzeba koniecznie sprawdzić połączenie z centralką aby mieć pewność , że sygnał dociera do niej.
Zawory wyposażone są w dwie sprężyny. Wewnętrzna naciska z siłą o połowę mniejszą od zewnętrznej. Przy niskich obrotach silnika jest to niezauważalne. Czyli przy sprawdzaniu ciśnienia sprężania przy pomocy rozrusznika jest to niezauważalne.
Przy wyższych obrotach sprężyna wpada w drgania harmoniczne i wtedy zawór "dzwoni". Podobno wtedy silnik nie może wejść wyżej na obroty.
Pomiar ciśnienia sprężania w wysokości 11,5 bara wydaje mi się zbyt mały. W moim silniku było 15 barów przy 117 tyś. km. W związku z tym, że brak jest wiarygodnej informacji o tej wartości pomiarowej dla każdego silnika i sposobu jej wykonywania to należy ja traktować jako informacyjną porównawczą. W książce Tipo Tempra jest to podane dla silników o pojemności 1,0 , 1,4 i 1,6 jako 11 bar +/- 2 bary czyli od 9 do 13 barów.
Żródło internetowe , którego nie mogę wskazać podaje wartość 12 do 16 barów.
Podaj jak sprawdzałeś luz zaworów tzn. jak stwierdziłeś że w danym cylindrze obydwa zawory są zamknięte. Przypuszczam , że nie odręcałeś osłony paska rozrządu aby ustawić na pierwszy cylinder. Myślę , że jest to jakaś inna metoda. Dlatego o to pytam bo wg mnie u ciebie ciśnienie sprężania w cylindrze powinno być dużo większe i podejrzewam że luz zaworów jest mniejszy niż podajesz. Na zimnym silniku powinieneś słyszeć "klekotanie" wszystkich zaworów. Jeżeli tego nie słyszysz to musisz sprawdzić Swoją metodę pomiaru luzu zaworów.
Zachęcam do dokładniejszego osłuchania silnika. Czy słychać łożyska wałków rozrząd, a może jest jedno "wybite" to wtedy ustawianie luzu nic nie daje bo łożysko to zmienia.
Powodzenia. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 06-03-2005, 17:10
|
|
|
Jeżeli chodzi o luzy to właśnie tak jak piszesz zdjęte :obudowa,poktywy wałka.
Zasada ustawienia zgodna z punktem GMP .I na pierwszym masz wtedy wałki w położeniu
koniec wydechu początek ssania ,a 4 masz prace i tam sprawdzasz luz .I tak dalej kręcą
tam gdzie praca sprawdzasz luz.Innej metody nie znam .Co do ustawienia fazowego było ruszane przy zmianie kopułki (w nowej są troszke przesunięte bolce) i właściwie to ta zgodność czujnika może nie być dobrze ustawiona.Czeski błąd!
Pozdrawiam. Jak coś sprawdzę to zedytuje ten post
Połączenie z centralką sprawdze jutro po schemacie ,bo też podejżewałem przerwanie obwodu.Wymaga to dosyć dużo pracy ,lecz to jeszcze przed jaką kolwiek ingerencją sprawdze .Manometr nie jest super dokładny ale błąd 0,3 to nie błąd |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-03-2005, 18:53 Ustawienie rozrządu.
|
|
|
Kolego słoneczny
Ustawienie czujnika położenia GMP dokonuje się na pierwszym cylindrze, aby zapłon był na tym cylindrze. Ustawienie zaworów na tym cylindrze powinno być w stanie zamkniętym czyli "praca" aby mógł nastąpić zapłon.
Kolejność zapłonów na cylindrach to 1 - 3 - 4 - 2. Czujnik położenia fazy ustawia się na czwartym cylindrze. Pozycją wyjściową do powyższego jest ustawienie dwóch kół rozrządu i wału korbowego wg znaków na obudowie silnika.
Taki jest stan opisywany w książkach , a u Ciebie jest odwrotnie. Jak to działa?
Jeżeli się mylę to wyjaśnij mi dlaczego.
Pozdrowienia. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 06-03-2005, 22:16 Re: Ustawienie rozrządu.
|
|
|
Jadodada napisał/a: | Kolego słoneczny
Czujnik położenia fazy ustawia się na czwartym cylindrze. Pozycją wyjściową do powyższego jest ustawienie dwóch kół rozrządu i wału korbowego wg znaków na obudowie silnika.
Taki jest stan opisywany w książkach , a u Ciebie jest odwrotnie. Jak to działa?
Jeżeli się mylę to wyjaśnij mi dlaczego.
Pozdrowienia. |
I tu jest racja . Całe ustawienia zaczyna sie od ustawienia wału korbowego w punkcie 0(na kole zamachowym jest cecha ,która pokrywa sie z cecha na obudowie skrzyni bieg).
Następnie koła wałków rozrządu w punktach (cechach).To ustawienie w przypadku 1,8 i chyba 2,0 mówi o tym że na 1 cylindrze zaczyna sie SSaniea kończy wydech.Położenie tłoka jest wgórnym martwym punkcie.Lecz w tym położeniu pracę (przeskok iskry na elekt..świec jest na 4 cylindrze)zaczyna 4 cylinder.Palec rozdzielacza dla powyżej opisanego ustawienia jest w pozycji dolnej (tam też jest cacha)a kabel z kopułki prowadzi z dołu do 4 cylindra.Dodam ,że czujnik o którym wspomnieliśmy wcześniej musi być w w/w ustawieniu regulowany po okręceniu wału korbowego o 360 stopni ,spowrotem na punkt 0 wału korbowego(czyli dotyczy ustawienia tłoka na 1 cylindrze w pozycji praca) .Dodatkowo wspomne ,że ustawienie wałków stabilizacyjnych ustawia się w tym położeniu.Logika mówi że GMP jest to punkt kiedy pierwszy cylinder zaczyna pracę ,lecz fabryczne ustawienia w przypadku 1,8 i wszystkie cechy dotyczą rozpoczecia pracy przez cylinder 4 dlatego ,dla mnie ten punkt jest na 4 cylindrze .Myslę że tu zostało niedomówione
Pozdrawiam.dodam .że który tłok wykonuje pracę idzie łatwo odczytać po położeniu wałków rozrządu. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-03-2005, 12:48 Czujnik fazowy.
|
|
|
Kolego słoneczny
Pomijam temat ustawienia rozrządu w Twoim silniku.
Piszesz "Palec rozdzielacza dla powyżej opisanego ustawienia jest w pozycji dolnej (tam też jest cacha) a kabel z kopułki prowadzi z dołu do 4 cylindra".
Mam pytanie czy na Twojej kopułce są wypisane numery cylindrów i także jest to numer czwartego cylindra.
Piszesz "Logika mówi, że GMP jest to punkt kiedy pierwszy cylinder zaczyna pracę, lecz fabryczne ustawienia w przypadku 1,8 i wszystkie cechy dotyczą rozpoczęcia pracy przez cylinder 4 dlatego , dla mnie ten punkt jest na 4 cylindrze".
Ja nie niezgadzam sie z tą opinią jako zdanie odrębne i ten temat pozostawiam do skomentowania przez uczestników forum.
Dobrze sie stało , że sterowniki wtrysku produkuje inny producent niż fiat bo co model mielibyśmy inne procedury w nich stosowane.
Procedura zastosowana w sterownikach wtrysku jest jednoznaczna i niezmienna. Zapłon na pierwszy cylinder i w tym samym czasie wtrysk na czwarty cylinder. Kolejność zapłonów na cylindrach to 1 - 3 - 4 - 2. Tak właśnie rozpoznaje sterownik wtrysku poprzez czujniki ustawienia silnika.
Przy ustawianiu czujnika fazowego ja osobiście wątpię, że przy tak ustawionym rozrządzie można ustawić rozdzielacz wysokiego napięcia tak aby pierwszy kołek impulsowy wskazywał czwarty cylinder w położeniu GMP początek ssania.
Obecnie masz tak, że zapłon jest na czwartym cylindrze i wtrysk również na czwartym cylindrze w tym samym momencie. Te dawkę zasysa jednak pierwszy cylinder, ale czy w całości. Ze względu na to , że wraz z zwiększaniem się obrotów silnika zmniejsza się dawka paliwowa to właściwie nie ma co zasysać inny cylinder , gdyż większa część pozostaje w okolicach zamkniętego zaworu ssącego. Jak taki zawór zalany paliwem otworzy się to wybuch jest możliwy czyli "kichnięcie" akustyczne czy też powodujące uszkodzenia.
J |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-03-2005, 14:23 Re: Czujnik fazowy.
|
|
|
[MP począt
Obecnie masz tak, że zapłon jest na czwartym cylindrze i wtrysk również na czwartym cylindrze w tym samym momencie. Te dawkę zasysa jednak pierwszy cylinder, ale czy w całości. Ze względu na to , że wraz z zwiększaniem się obrotów silnika zmniejsza się dawka paliwowa to właściwie nie ma co zasysać inny cylinder , gdyż większa część pozostaje w okolicach zamkniętego zaworu ssącego. Jak taki zawór zalany paliwem otworzy się to wybuch jest możliwy czyli "kichnięcie" akustyczne czy też powodujące uszkodzenia.
J[/quote]
Chyba nie tak sie rozumiemy.
W momęcie jak 1 tłok rozpoczyna ssanie nastepuje wtrysk w tym cylindrze .I ja tak mam .Pracę do w/w utawienia rozpoczyna 4 tłok i tam jest tylko iskra palec do dołu,wtrysku nie ma .Opis na kopułce to samo wskazuje.
Lecz wiesz co nie jest to wykluczone że wtrysk może być przestawiony w fazach tylko czy to możliwe .Przy ustawieniu rozdzielacza nie ma możliwości pomyłki.Fazy zapłonu są przeciwne do faz wtrysku nie ma możliwości pomyłki dlatego cujnik fazowy jest ustawiany
przeciwnie do zapłonu czyli jak iskra na 4 to wtrysk na 1 i tego nie da się pomylić .
Tak apropo to sprawdziłem czujnik fazowy w rozdzielaczu jest ok.Nadal nie ma poprawy.
Wtryski działaja poprawnie (sprawdzałem na zasadzie pomiaru miernikiem iskra na 4 wtrysk na 1 i ok) |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-03-2005, 15:20 Czujnik fazowy.
|
|
|
Jakolwiek ustawisz czujnik fazowy to centralka wtrysku odczytuje impuls pierwszego kołka w ten sposób , że otwiera czwarty wtryskiwacz. Ona jest tak ustawiona programowo. Drugi kołek mija czujnik po 180 stopniach i to jest dla niej potwierdzenie że to jest czwarty cylinder. Od niego kolejne wtryski stosownie do kolejności zapłonów. Taką ma logikę elektroniczny układ sterujący.
Czy w Twoim układzie zapłonowym są dwie cewki dwubiegunowe? |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-03-2005, 17:07
|
|
|
Niema dwóch cewek jest jedna .
Istnieje możliwość przestawienia wału korbowego o 360stop. a rozrząd zmieni się o 180stopni.Lecz ta zmiana nic ne da,ustawienia pozostana te same dla rozrządu.
A czujnik położenia wału odczytuje co 90 stopni.Powiedz mi ,który czujnik jest odpowiedzialny za wtrysk bo mam taki metlik w głowie ,że czasem wydaje mi się że znzlazłem rozwiązanie a po podejściu do samochodu okazuje się że to nic nie zmienia,
Rozdzielacza nie można inaczej przykręcić gdyż ma krzywkę .U mnie mija po 90 stopniach ten drugi |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-03-2005, 23:18 Koło pasowe wałków wyrównoważających.
|
|
|
Kolego Sloneczny
Czujnik obrotów i położenia GMP tłoków w cylindrach jest przy kole pasowym paska wyrównoważającego. Ten czujnik jest odpowiedzialny za zapłony na kolejnych cylindrach i równocześnie centralka zlicza ilość impulsów w czasie i przelicza na ilość obrotów wału korbowego na minutę.
Czujnik fazowy jest przykręcony do obudowy rozdzielacza wysokiego napięcia. Widoczny jest na drugiej fotografii ROZDZIELACZ.jpg - grot strzałki zatrzymuje się na nim. Z niego wystaje kołek.
Na wałku tego rozdzielacza są dwa kołki impulsowe. Na tej fotografi jest widoczny ten pierwszy, który ma tam się znaleźć wtedy gdy rozrząd ustawiony jest na znakach i na cylindrze pierwszym jest początek ssania a na czwartym cylindrze jest zapłon a przy tym dokładnie przed kołkiem czujnika położenia GMP i obrotów znajduje się kołek impulowy koła pasowego wałków wyrównowarzających.
Jeżeli już ustawiłeś silnik jak do wymiany "pasków rozrządu" to możesz ustawiać rozdzielacz wysokiego napięcia obracając obudową tak aby palec rozdzielacza znalazł się naprzeciw znaku na plastykowej pokrywce osłonie znajdującej się pod palcem rozdzielacza.
W ten sposób ustawisz równiesz prawidłowe położenie czujnika fazowego tak jak na fotografii lub jeszcze dokładniej. Drugi kołek z wałka będzie przed kołkiem czujnika jak ssanie rozpocznie się na trzecim cylindrze.
Przemyślałem to co napisałeś w całym tym temacie i zadzwoniłem do mechanika, który serwisował rozrząd w moim silniku. Powiedział, że musiałby to zobaczyć i dał mi wskazówkę dla Ciebie. Dotyczy ona ustawiania koła pasowego wałków wyrównoważających na którym są kołki impulsowe odpowiedzialne za zapłon. Powiedział mi że w kole jest języczek , który się wysuwa z koła do znaku na obudowie aby dokładnie ustawić to koło. Jeżeli się tego nie zrobi to może być przesunięcie zapłonu nawet o 20 stopni , gdyż wtedy kołek impulsowy od koła nie pokrywa się z kołkiem impulsowym czujnika a mija go.
Zatem sprawdź gdzie jest kołek impulsowy koła pasowego względem kołka impulsowego czujnika obrotów przy ustawieniu silnika jak do wymiany pasków.
Jeżeli nie jest naprzeciw kołka czujnika to odkręć to koło i ponownie tak ustaw aby kołek impulsowy koła pasowego pokrywał się z kołkiem impulsowym czujnika GMP i obrotów z uwzględniem pozostałych zasad ustawiania kół wałków wyrównoważających.
Jest jeszcze inna możliwość w co watpię, że ktoś odkręcał podstawkę samego czujnika. To wtedy należy ponownie ustawić podstawkę czujnika a potem przykręcić sam czujnik.
Tę podstawkę ustawiamy przy pomocy specjalnego przyrządu względem kołka impulsowego koła pasowego wałków wyrównoważających przy ustawieniu silnika jak do wymiany rozrządu.
Ja podejrzewam, że kołek koła pasowego minął kołek impulsowy czujnika. Centralka dodaje kąt wyprzedzenia do 40 stopni więc jeżeli w Twoim silniku zapłon jest już na 20 stopni przed GMP to przy 5000 obrotów komora spalania jest nie zamknięta bo kąt wyprzedzenia jest 60 stopni lub więcej. Wtedy gorące spaliny wpadają do kolektora ssącego. Ogólnie jeżeli jest zaduży kąt wyprzedzenia to zmiejszają się osiągi silnika.
Pytanie jak to się mogło stać? Przypuszczam , że koło pasowe wałków wyrównoważających zostało dokręcone ma małym momentem.
Rozrząd sprawdzamy co 30 tyś. a wymieniamy "paski" co 60 tyś.
Pozdrowienia |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-03-2005, 23:57
|
|
|
Podstawka czujnika jest zabespieczona śróbą zrywającą tak ,że tam nie ma możliwości
odkręcenia i przestawienia.Fakt że sprawdzałem stan paska rozrządu i dokładność ustawienia.Zapożyczyłem od niego czujnik położenia wału do innego samochodu ale został zamontowany nowy i było ok.Zmieniłem kopółkę świece i przewody.Ustawienia były poprawne .Przeanalizuje te posty jeszcze raz ułożę sobie plan i punkt po punkcie jeszcze raz sprawdzać .Dzisiaj już sie ucieszyłem bo pali na tyk na wolnych ładnie pracuje tylko czasem słyszę sapanie w kolektorze przy gumie .Wydaje mi się że to wynik silnika krokowego.Tak wogóle to interesuje mnie jego zasada działania ?Czy mógbyś o ile posiadasz jakąś wiedzę na ten temat podzielić sie ze mną.Zapomniałem że te strzały w kolektor nie są zbyt głośne i energiczne .Świece nowe dzisiaj sprawdzałem przydymione .
No i jeszcze jedno zamówiłem nowy palec rozdzielacza bo orginalny od kopułki BERU zapodział sie mam drugi magnetti mar.Niewiem czy nie powinien być kpl.
Jak będę mial jakies wątpliwości to zaglądaj na ten temat jak uda mi sie rozwiązać to poinformuję .
Pozdrowienia |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-03-2005, 11:37 Ustawienie rozrządu.
|
|
|
Kolego Słoneczny
Sprawdź jak ustawiony jest rozrząd w stosunku do znaków gdy iskra jest na świecy czwartego cylindra. Powinno być tak, że wszystkie znaki pokrywają się. Jeżeli się nie pokryją to szukaj przyczyny w ustawieniu koła pasowego na którym są kołki impusowe, czyli tego od wałków.
Sprawdź wszystkie węże , które są dołączone do kolektora lub przepustnicy.
(Serwo hamulca może być nieszczelne, układ odpowietrzania układu korbowego silnika).
Silnik krokowy spełnia rolę zaworu powietrza dla bierzących potrzeb silnika gdy przepustnica jest zamknięta. Tym zaworem "kręci" centralka aby dostosować parametry pracy silnika do poziomu zapisanego w jej pamięci. Ogólnie nie masz wpływu na jego ustawienia. Jeżeli silnik jest zimny to ten zawór i czujnik temperatury wtryskiwaczy tworzą zespół odpowiedzialny za ssanie automatyczne. Jeżeli silnik jest gorący a ruszam bez gazu tylko na sprzęgle to zawór i czujnik ciś. bezwzglednego tworzą zespół odpowiedzialny za dodanie mocy przy stałych obrotach silnika tzw. wolnych.
Jeżeli silnik tego zaworu pracuje to zostaw go w spokoju.
Sprawdź lepiej skąd słychać to "syczenie" lub inne dźwięki wskazujące na "dodatkowe powietrze" zasysane przez kolektor ssący.
Pozdrowienia |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-03-2005, 12:21
|
|
|
Silnik krokowy pracuje :sprawdziłem to sapanie to wynik pobierania powietrza izamykania sie zaworu(odłączyłem wąż dolotowy do niego i zassysa wedłudg potrzeb).Wałki stabilizujące (wywarzeniowe) obracają się z tą samą prędkością co wał korbowy.Jedynie co to,może przy sprawdzaniu rozrządu mogłem przestawić o 360stopni wał co jest 180stopni względem obrotu rozrządu.Lecz nie powinno to mieć wpływu gdyż w obrocie o 360s zawsze 1 i 4 będą w górnym położeniu,o ile jest coś (jakiś kołek ale sprawdze teraz nie wiem)na kołach wałków wywarzeniowych to bedzie miało znaczenie ,faza pracy przypadnie z wtryskiem na tym samym cylindrze(OBY TAK BYŁO).Męczy mnie to już tydzień ,raz że mam jakis pomysł ,który okazuje się tym samym tylko od innej strony obmyślany.
Jedno co się powoli zbliża to to, że mogła pęknoć sprężyna .Ja go nie odpalałem po przerwie zrobił to syn a on może niezwrócił uwagi.Zwłaszcza ,że silnik super palił nik nic nie zmieniał teraz to już jest ruszany .Niewiem czy sprężynę można wymienić bez zdejmowania głowicy ograniczyć sie do odkręcenia wałka rozrzadu. Opierać zawór na tłoku w górnym położeniu.I tak kolejno. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-03-2005, 19:54 Kąt wyprzedzenia zapłonu.
|
|
|
Kolego Słoneczy
Ja przyjmuję wersje taką , że nikt nie rozbierał silnika i jego stan jest taki sam jak przed przerwą eksploatacyjną.
Proszę Ciebie o sprawdzenie w jakim położeniu znajdują sie elementy ruchome silnika gdy nastapi zaplon na czwartym cylindrze. Mnie interesuje jaki masz kąt wyprzedzenia zapłonu. Powinien być równy zero.
Centralka steruje kątem wyprzedzenia zapłonu jeżeli obracasz rozrusznikiem.
Dalej jeżeli stwierdziłeś zapłon na czwartym cylindrze to jeden z kołków impulsowych , które są w kole pasowym napędzającym pasek wałków wyrównoważających znajdzie się naprzeciw czujnika GMP i obrotów.
Teraz popatrz na ustawienie kół od wałków rozrządu, jeżeli znaki się pokrywają to ustawienie rozrządu jest bardzo dobre wręcz doskonałe. Jeżeli koła nie pokrywają się z znakami na korpusie silnika to należy ustawić koło pasowe paska balansowego (wałków wyrównoważających). Ja przypuszczam, że to koło mogło się obrócić i tylko ten test z zapłonem może to wykluczyć.
Potem możesz myśleć o sprężynie zaworu itp. itd.
Jeżeli uruchomisz zimny silnik to centralka steruje automatycznym ssaniem. Masz bogatą mieszankę paliwową i taka łatwiej się zapali przy niższej kompresji.
Potem to już czujnik ciś. bezwzględnego zajmuje się podpowiadaniem centralce jakie warunki są w kolektorze ssacym.
W warunkach warsztatowych odkręcamy świecę i wkładamy czujnik położenia tłoka. Od czujnika obrotów wyjmujemy wtyczkę i do styków podłączamy omomierz. Zmiana wychylenia omomierza to zapłon. Potem z czujnika połozenia tloka należy odczytać wartość i przesuwając tłok znaleźć jego górne położenie. Różnicę wysokości przeliczyć na kąt znając wartość skoku tłoka. Zamiast czujnika można użyć suwmiarki jako mniej precyzyjnego przyrządu pomiarowego. Zobaczysz w ten sposób czy zaplon był przed czy po GMP. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-03-2005, 20:33
|
|
|
Dzisaj nic nie tykałem nie mam sił.
Kiedyś miałem Lancie też 1,8 podłączoną do testera boscha i on podawał dokładny kąt wyprzedzenia w pełnym zakresie obrotów(ta usterka polegała n wadliwym czujniku położenia wału).Wyobraś sobie że jego rezystancja się zmieniała na wyższych obrotach.
Czujnik do niej wymontowałem z tipo a w tipo zamontowałem nowy (jego sprawdzałem jest ok).Mam lampe skroboskopową tylko gdzie ją podłączyć aby czytała moment przeskoku iskry.W zwykłym przerywaczu iskrowym nie było by problemu.Wartość wyprzedzenia odczytał bym na kole zamachowym.Myślę,że jakoś s tym sobie poradzę sprubuje głębokościomierzem tak jak pisałeś (to taka sufmiarka z wyówką).Problem to pomiar czunika i impulsu (super czuły amper).Jedno jest pewne że ten tydzień dał mi w kość i jak go zrobię to mu tak dam w kość bo zabardzo go oszczędzałem i to sie mści. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 09-03-2005, 09:46 Pomiar kąta wyprzedzenia.
|
|
|
Podłącz lampę stroboskopową do czujnika GMP i obrotów, ale co chciałbyś obserwować jak w tym silniku nie ma nigdzie żadnego znaku dotyczącego kąta wyprzedzenia.
Jeżeli dzisiaj masz czas to zajrzyj na stronę http://xoomer.virgilio.it/flmbe/iaw.htm
Tam jest czujnik położenia GMP i obrotów do zapłonu oraz czujnik fazy do wtrysku.
Porównaj przebiegi impulsów przedstawione na rysunkach.
Wg mnie są zgodne z tym co wcześniej napisałeś i tego się trzymasz.
Jest to w języku włoskim więc kopiujac odpowiedni fragment tekstu możesz wkleić go do translatora na stronie http://www.1-800-translate.com/machine_trans/.
Jest to tylko informacja i musisz ją zweryfikować.
Ja zweryfikowałeś informację dotyczącą czujnika fazowego odpowiedzialnego za wtrysk paliwa. Otóż tego czujnika nie ustawia się osobno. Ten czujnik jest ustawiany pośrednio przez ustawienie rozdzielacza wysokiego napięcia. Ustawienie rozdzielacza napięcia dokonuje się jak sam napisałeś na czwartym cylindrze w pozycji GMP "Praca" - zawory zamkięte - zapłon. Z tego wynika , że centralka musi podać bezwzględnie wtrysk na pierwszy cylinder na którym u Ciebie jest ssanie. Innej możliwości nie ma i na pewno nie przekręciłeś wału korbowego w inne położenie.
Pozdrowienia |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 09-03-2005, 19:16
|
|
|
SUPER TO JEST TO CZEGO SZUKAŁEM
http://xoomer.virgilio.it/flmbe/iaw.htm
Super jestem zadowolony (Schematy proste czytelne i zrozumiałe )
Zwróciłem uwage wstepnie na położenie dwuch czujników o których pisaliśmy.
Ten od położenia wału korbowego ustawiony na GMP i daje iskrę (oczywiste zapłon wyprzedza centralka ),a czujnik faz musi być póżniej bo zawur na 1 cylindrze w tym momencie jest jeszcze zamkniętystąd to opużnienie niewiem o ile ale dojdę do tego z charakterystyki silnika.
Można wykożystać skroboskop dokładnym pomiarem na wolnych obrotach kąt wynosi 6stopni a podziałka jest do 10stopni(ta na obudowie skrzyni lub rozrządu ,ta na skrzyni dokładniejsza, pacz foto)Krytyczny moment jest u mnie zaznaczony na kole zmachowym farbąchyba do 40stopni niebieską.
[ Dodano: Pią Mar 11, 2005 15:09 ]
Kolego jadodada!
Nie mogę zrozumieć jednej rzeczy.
Opiszę ci to:
Zaczynam od ustawienia silnika tak jak do wymiany rozrządu(wszystko na cechach idealnie).Rozpięta kopułka palec w dolnym i co:
Na pierwszym cylindrze zaczyna się SSANIE (czujnik położenia wału na kołku)iskra na 4-tym.Kręcę silmikiem przez cykl ssania (niema w tym momęcie wtrysku ),zaczynam cykl sprężania i w połowie położenia tłoka w tym cyklu nie ma wtrysku (to ok za wcześnie ) tłok jest już w górnym punkcie następuje zapłon a wtrysku nie ma co uruchomić.Czujnik fazowy ma jeszcze daleko do kołka.I dopiero w połowie cyklu pracy kołek się pokrywa(ten pierwszy jak na fotce wyżej)
Nie rozumię w którym momencie ma być wtrysk do tego opisu.
A może iskra jest odczytywana z drugiego kołka a pierwszy to wtrysk)
Co jest odpowiedzialne za iskrę ,a co za wtrysk który czujnik?
Odnośnie rysunku z schematu to umnie jest troszkę inaczej (lecz mam drugi aparat zapłonowy i on w ten sam sposub pracuje (regulacja na obudowie nie wystarcza na zgranie cech ) Ustawienie począdkowe dotyczy położenia w pozycji 0 stopni i tak powinno być resztę to centralka przyspiesza)
Przeczytaj uważnie bo niewiem czy na 100% jest to jasne co opisałem.
[ Dodano: Pią Mar 11, 2005 23:36 ]
Dodam że ,musi być wtrysk w momęcie rozpoczęcia ssania lub w trakcie jego pierwszej fazy potem zawory się zamykają a wtrysk jest zamontowany w kolektorze przed zaworem. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-03-2005, 20:55
|
|
|
Kolego Sloneczny
Nie odpowiadałem , gdyż byłem w szpitalu (10-14.03) na planowanym zabiegu.
Z Twojego opisu wynika , że nadal nie wiesz który czujnik jest odpowiedzialny za wtrysk, a który za zapłon.
Za zapłon jest odpowiedzialny ten czujnik przy kole pasowym paska balansowego. Na tym kole są cztery występy zwane kołkami impulsowymi. Na jeden pełny obrót wału przed czujnikiem przejdą cztery kołki, a praca będzie w tym czasie na dwóch cylindrach.
Za wtrysk odpowiedzialny jest czujnik przykręcony do obudowy rozdzielacza zapłonu.
Wałek rozdzielacza zapłonu jest połączony z wałkiem rozrządu.
Wałek rozrządu wykona pełny obrót 360 stopni, a w tym czasie wał korbowy wykona 720 stopni.
Na wałku rozdzielacza zapłonu są dwa kołki impulsowe.
Jeżeli ustawiłeś już wcześniej rozrząd jak do wymiany to należało sprawdzić gdzie jest pierwszy kołek impulsowy znajdujący się na wału rozdzielacza zapłonu. Trzeba było zdjąć ten palec rozdzielacza i przy pomocy lusterka zajrzeć.
Jeżeli stwierdziłeś , że jest w innym miejscu to należało poluzować obudowę rozdzielacza i ustawić kołek impulsowy czujnika naprzeciw tego pierwszego kołka. Przy ustawianiu użyj lusterka.
Powyżej napisałem jaka jest różnica pomiędzy kątem obrotu wałka rozrządu a kątem obrotu wału korbowego.
Jeżeli tego się nie da ustawić to Twój rozdzielacza zapłonu nie jest od tego silnika, lub przy zakładaniu wałek rozdzielacza wsadzono odwrotnie o 180 stopni, co daje przesunięcie o 360 stopni na wale korbowym. Czyli jak napisałeś zaobserwowałeś wtrysk w trakcie pracy.
Przypuszczam, że Twój rozdzielacza nie posiada plastykowej pokrywki wg której możesz prawidłowo ustawić palec rozdzielacza i tym samym precyzyjnie ten czujnik od wtrysku.
Ja proponuję, ustaw rozrząd jak do wymiany i odkręć rozdzielacz zapłonu i wyjmij go, a wszystko się samo wyjaśni.
Pozdrowienia |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 16-03-2005, 18:57
|
|
|
Wszystko sprawdziłem jest ok.
Wymontowałem listwę z wtryskami i efekt jest taki
Przy kręceniu rozrusznikem leje się paliwo jak z szczykawki z igłą .
Jutro podłącze inna sprawdze jak się zachowuje.
Dodam ,że aby uruchomić silnik włożyłem wąż z butli gazowej
przed kolektor do gumy .Silnik pali na wolnych normalnie widocznie ta dawka gazu na to wystarcza .A wtryskiwacze nadal leją tak jak wyżej napisałem tylko z większą siłą .
Chyba tu tkwi przyczyna :za niskie ciśnienie lub wtryskiwacze ale wszystkie to raczej nie możliwe.
Dodam ,że muszę je sprawdzć pod względem rezystancji,oraz zmieżyć napięcie na nich. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 16-03-2005, 19:32
|
|
|
Kolego Słoneczny
Jeżeli ustawienie rozrządu i rozdzielacza wysokiego napięcia jest prawidłowe to silnik powinien pracować prawidłowo w całym zakresie obrotów.
Więcej paliwa podaje wtryskiwacz gdy silnik jest zimny, wtryskiwacze wtedy "leją" 4 razy wiecej. Gdyby jeździć tylko na ssaniu to zużycie paliwa będzie ok. 40 litrów na 100 km.
Wróciłem do Twojego pierwszego postu i doszedłem do wniosku , że napewno sprawdziłeś czujnik temperatury wtryskiwaczy ale czy sprawdziłeś połączenie z centralką?
Wyjmij wtycztę z czujnika i podłącz rezystor 100-150 Ω (sto do stopięćdziesiąt) i przy wykorzystaniu Twojej "próby" sprawdź czy dalej "leją" wtryskiwacze.
Jeżeli tak to już będziesz wiedział co dalej zrobić. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|