Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Niech ktoś mi opisze dokładnie .....
Autor Wiadomość
Tempers 



Wiek: 51
Dołączył: 26 Lis 2005
Posty: 182
Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 26-01-2006, 16:22   Niech ktoś mi opisze dokładnie .....

Witam.

Sprawa polega na tym, że w całej swojej mądrości człowiek ma luki informacyjne. Ja np nie wiem jak zbudowany jest i na czym polega mono wtrysk. Mam 1.6 ie i chciałbym zajrzeć, coś poczyścić, lecz chętnie dowiedziałbym się co i jak jest tam zbudowane. Czy jest tam coś co można wyczyścić, przedmuchać. Czy w mono wtrysku jest gaźnik ? (proszę się nie śmiać) Ostatnio po przełączeniu na wachę, silnik chodzi tylko na wysokich obrotach, po puszczeniu gazu odrazu gaśnie. Stąd moje pytanko. Co i jak ? Tylko wiecie językiem potocznym proszę.

Dzięki
pozdro
_________________
Oto moje furki:

- Tempra 1.6 SX ie Gaz
- KIA SHUMA - 2001 r.- 1.8 Full Wersja
     assistance
 
Pele_Tipo 



Wiek: 38
Dołączył: 26 Mar 2005
Posty: 685
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 26-01-2006, 17:32   

Mono - z jezyka greckiego czy tam lacinskiego w kazdym razie oznacza cos POJEDYNCZEGO.... :lol:

...np. Monoteizm, Politeizm... Monarchia... te sprawy... kojarzysz :?:

No dobra koniec zartow... w praktyce chodzi o to ze wtryskiwacz jest JEDEN... nie 2, ani nie 4, ani nie jak w gazniku jeszcze wiecej dysz...

Podstawowa roznica to podawanie paliwa pod cisnieniem... szczegolnie w przeciwienstwie do podcisnieniowych (w wiekszosci seryjnych aut) gaznikow.

Dalej nie wiadomo od czego zaczac, wiec moze pytaj dalej...

moze jeszcze powiem ze jezeli czyscic to w praktyce najlepiej przepalic go mocno z raz na miesiac na dobrej bence... a teoretycznie sa tez inne srodki przeczyszczajace, ale szczegolnie przy LPG traci to sens.

A to ze gasnie, to moze byc wiele powodow, ale posredni najpewniej jest jeden: za rzadko jezdzisz na benzynie, racja :?:
_________________
bylo 159A2.000, jest 160A1.046 i minus 200kg, a od niedawna takze pierwszy sponsor www.motohurt.com
  
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 26-01-2006, 18:18   

Dodam jeszcze tyle, ze praca dyszy - wtryskiwacza steruje komputer. A nie jak w gaźniku, otwarcie przepustnicy + kilka ukladzikow wspomagajacych.

Jesli autko chodzi ok, to nic nie ruszaj. A jesli naprawde Cie juz ciekawi co i jak to robierz plastik nad kolektorem dolotowym - tam gdzie filtrt itp.

Jak juz bys rozebral, to powinienes zobaczyc nad wlotem do kolektora wtrysk, jak bedziesz przygazowywal to zobaczysz jak jak "tryska".

Porpostu to jest inny sposob mieszania powietrza z paliwem. W gazniku masz dysze, wtrysk to pojedyncza dysza sterowana komputerem, multiwtrysk to kilka wtryskow, to znaczy 1 wtrysk na 1 gar. A monowtrysk to 1 wtrysk na wszystkie 4 gary.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Tempers 



Wiek: 51
Dołączył: 26 Lis 2005
Posty: 182
Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 26-01-2006, 19:41   

Pele_Tipo napisał/a:
za rzadko jezdzisz na benzynie, racja


Racja, wogóle :(

No już powoli zaczynam coś łapać. Ale jak ktoś coś jeszcze dorzuci, będę wdzięczny,.
_________________
Oto moje furki:

- Tempra 1.6 SX ie Gaz
- KIA SHUMA - 2001 r.- 1.8 Full Wersja
     assistance
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 27-01-2006, 08:43   

Zobacz post: http://forum.tempra.org/v...ght=wtryskiwacz
są tam zdjęcia mono-wtrysku.
Dodam jeszcze, że komputer bierze dane z następujących czujników:
- czujnik położenia przepustnicy
- czujnik położenia wału(obroty)
- sonda lambda
- czujnik zamknięcia przepustnicy(silnik krokowy)
- czujnik temperatury w kolektorze ssącym.
Jeżeli któryś z tych czujników jest uszkodzony to wtrysk może wariować.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 27-01-2006, 20:18   

Cześć,

Wtrysk jednopunktowy jest stopniem pośrednim pomiędzy gaźnikiem a wtryskiem wielopunktowym. Paliwo jest podawane pod ciśnieniem (wytwarzanym przez elektryczną pompę w zbiorniku) do wtryskiwacza sterowanego elektrycznie (impulsowo), umieszczonego w aparacie wtryskowym montowanym w miejscu gaźnika. Wtryskiwacz znajduje się przed przepustnicą.

Takie rozwiązanie pozwoliło producentom samochodów bezboleśnie przejść od gaźników do wtrysków, stosowanie których wymusiły normy emisji spalin. Przy wtrysku można elektronicznie wpływać na ilość podawanego paliwa a jest to konieczne wtedy gdy jest katalizator. Katalizator najlepiej pracuje gdy mieszanka jest idealnie dobrana czyli stechiometryczna (nie za uboga i nie za bogata) a kontroluje to sonda lambda umieszczona to przed katalizatorem i poprzez komputer wtrysku koryguje ilość paliwa podawanego przez wtryskiwacz w stosunku do tego co wyjdzie komputerowi na podstawie czujnika położenia przepustnicy, temperatury płynu chłodzącego, powietrza itp itd.).

Ta sama zasada obowiązuje w przypadku wtrysków wielopunktowych ale ich zastosowanie wymaga już całkowitej przebudowy układu zasilania silnika (dolot powietrza z samą tylko przepustnicą, kolektor ssący z wtryskiwaczem umieszczonym w kolekttorze oddzielnie dla każdego cylindra bezpośrednio przed głowicą a nie przed przepustnicą jak przy wtrysku jednopunktowym). Daje on lepsze osiągi silnika ale tak jak napisałem zwykle wymaga to dużych zmian konstrukcyjnych a nie praktycznie zastąpienia gaźnika przez aparat wtryskowy.

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
pilek 


Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15
Skąd: katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 14-02-2006, 13:07   

romano napisał/a:

Dodam jeszcze, że komputer bierze dane z następujących czujników:
- czujnik położenia przepustnicy
- czujnik położenia wału(obroty)
- sonda lambda
- czujnik zamknięcia przepustnicy(silnik krokowy)
- czujnik temperatury w kolektorze ssącym.
Jeżeli któryś z tych czujników jest uszkodzony to wtrysk może wariować.


no wlasnie..moj chyba wiariuje, mozecie napisac gdzie jest ktory czujnik i jak go sprawdzic ? mam 1,4 z monowtryskiem boscha
  
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 15-02-2006, 00:35   

Nie wiem jaki jest w 1.4 bo monowtrysk Bosch to może być MonoMotronic lub MonoJetronic+zapłon Marelli Digiplex.

Co do MonoMotronic:
Lista czujników powyżej jest niekompletna bo jest jeszcze czujnik termpertury zasysanego powietrza (w aparacie wtryskowym, przy wtryskiwaczu).
Czujnik położenia przepustnicy - na zewnątrz aparatu, na osi przepustnicy.
Czujnik temperatury wody/temperatury kolektora ssącego - wkręcony w kolektor ssący
Sonda lambda - wkręcona w rurę wydechową przed samym katalizatorem (pod podlogą, niewidoczna z komory silnika)
Czujnik zamknięcia przpustnicy - w mechaniźmie nastawnika przpustnicy - zamyka się/otwiera gdy popychacz nastawnika zaczyna mieć kontakt z półokrągłym elementem na osi przepustnicy - tym po którym wokół jeździ linka gazu.
Czujnik położeni wału - różnie. U mnie przy kole pasowym na wale korbowym (koło ma wieniec zębaty który współpracuje z czujnikiem)

Pozdr,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load