Jaki lejecie olej i co ile zmieniacie? |
Autor |
Wiadomość |
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 27-02-2005, 14:31 Jaki lejecie olej i co ile zmieniacie?
|
|
|
No właśnie. Na jakim jeździcie oleju i co jaki okres i przebieg go zmieniacie? Napiszcie jak wygląda Wasz olej po wymianie i czy macie LPG.
Zobaczymy co jest dobre dla naszych silników.
Ja właściwie nie wiem jaki miał mój poprzdnik i chciałem wlać 10W40. W dobrym sklepie powiedziano mi że jak na silnik z roku 93 nawet z przebiegiem 60.000 lepiej dać 15W40 (minerał). Dziś wymieniam razem z uszczelkami miski i pokrywy rozrządu.
Co kupiłem? Zastanawiałem sią nad wieloma olejami. Jak mi powiedziano Lotos jest dobry, ale w chwili obecnej klasę tworzą Mobil, Shell, Castrol i Platinum!! Cenowo 3 pierwsze ok 100zł, a Platinum połowę. Powiedziano mi, że jest identycznej (jeśli nie lepszej) jakości jak pozostałe oleje. Jest dużo lepszy od Lotosa o czym podobno świadczą oznaczenia. Moja dziewczyna pracując na Orlenie zna się na tym i rzeczywiście jak porównaliśmy to Platinum ma te same najwyższe klasy jakości co Mobil, Castrol i Shell! Lotos spełnia słabsze normy. Jak się dowiedziałem Platinum ze względu na wysoką jakość nie jest polecany do silników poniżej 90 roku!
Pytałem równiez o Selenie, ale jak mi powiedziano polecają tylko dla napaleńców którzy robią dokładnie jak serwis karze, bo sam olej w sobie jest dość kiepskiej jakości.
A tak poza tym to sprzedawca śmiał się z "olejów do gazu". Nie różnią się niczym od zwykłych i tylko Polacy mają takie pomysły jak i świece do gazu. Oczywiście olej "do gazu" jest droższy od zwykłego. Obalił to równiez swego czasu Dr.Sell, przewodniczący rzeczoznawców PZMu. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 27-02-2005, 14:50
|
|
|
Lotos Syntetyczny 5W40, wymiana co 10.000 km.
Kolor oleju na LPG - ciemno-zolty
Przed zalozeniem LPG kolor byl brazowo-czarny. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 27-02-2005, 15:26
|
|
|
Robiłeś remont silnika czy po jakimś przebiegu po prostu wlałeś? To jest dośc rzadki olej i ja przy 10W40 bałem się o rozszczelnienie silnika. |
|
|
|
|
radar
Wiek: 43 Dołączył: 02 Gru 2004 Posty: 27 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 27-02-2005, 15:44
|
|
|
Poprzedni wlasciciel zalal mineralnym Lotosem. Ja na jesieni (a mam samochod od sierpnia'04) zalalem Platinum tez mineralnym.
Na szarym forum byly "rozmowy" o olejach i tyle ile jest forumowiczow tyle jest opinii.
Ja w rezultacie kierowalem sie parametrami i wybralem Platinum jako ze wypadl wyjatkowo dobrze. Nie kierowalem sie marka. Wahalem sie jeszcze miedzy Elf Sporti.
Po zalaniu, nie zauwazylem wielkiej roznicy, albo mialem za krotko samochod zeby zauwazyc, albo mam przytepy sluch zeby slyszec roznice w pracy silnika.
Fakt ze teraz mi oleju nie bierze jak wczesniej, ale to raczej wina uszczelki pod pokrywa zaworow ktora wowczas zostala wymieniona + podpilowanie samej pokrywy.
Kolor wymienianego Lotosa byl przepracowany (ale nie wiem dokladnie ile przejechal). Na dzien dzisiejszy Orlen nie jest juz jasniutki, ale kolorek jeszcze ma
Mam LPG i silnik 835C1.000 |
_________________ Tipo 1.6ie LPG Łódź |
|
|
|
|
skuti7
Wiek: 45 Dołączył: 03 Sty 2005 Posty: 28 Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 27-02-2005, 16:07
|
|
|
Ja odkąd ściągnąłem autko z Niemiec we wrześniu to jeszszcze nie wymieniałem. Na naklejce (na silniku) jest napisane Selenia 10W40 Synthetic wymieniony w czerwcu.
Zrobiłem już pare dobrych tysięcy : kolor jasnobrązowy, na bagnecie nic nie ubyło i na silniku nie widać wycieków.
Ale po zimie zmienie na Elf też syntetyk
przebieg 125000.
Pozdro |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 27-02-2005, 17:18
|
|
|
Czyli jakie oleje były lane w tamtych latach do Fiatów? Ja mam z 93 roku i wg instrukcji olej to Selenia 15W40. Taki tez kupiłem, bo na silniku nie ma żadnych informacji na temat oprócz szarej naklejki informującej, że silnik ma Selenie.
Kupiłem 15W40, ale sam nie wiem czy nie oddać i nie wlać 10W40, ale boję sie o silnik.
Już wszystko wiadomo.
Dowiedziałem się, że sam opis 5, 10 czy 15 W nie jest tak wazny jak klasa oleju. Zwróćcie uwagę na napis API na Waszym oleju. To jest ważniejsze. 10 czy 15 to granice temp na minusie przy których może być stosowany. To nie jest temperatura tylko odpowiednik i sprawdza się to na specjalnych tabelach!!
Ja kupiłem Platinum mineral 15W40 , ale z klasą API SL/CF (o ile pamiętam American Petrol Institute) i jak się okazuje to ten parametr jest wazniejszy. W tym przypadku mój olej dla benzyny (S) ma klase jakości L która jest w chwili obecnej właściwie najwyższą. Dla Diesla (C) ma klasę F. Im niższa litera z alfabetu to olej jest gorszy jakościowo. Np SF będzie gorszy choć jest nadal stosowany jako 10W40 Lotosa. Można więc zmienić olej 15 na 10 a nawet na 5 jeśli zostanie taj samej klasy, więc jeśli zmieniłnbym na 10W40 o klasie SF to nic by się nie stało. Mogłoby sie stać gdybym dał 10W40 o klasie SL. Tak więc sprzedawca miał rację, że lepiej wlać dobry minerał niż słaby syntetyk. Zresztą olej 10W40 to minerał z odpowiednią ilością dodatków syntetycznych!!
Marcin. Masz rację. Olej "Gazowy" jest tańszy. Pomyliłem się. Właśnie jest gorszy jakościowo więc czy warto? |
|
|
|
|
|
Marcin - fiattipo.pl
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 1166 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 27-02-2005, 17:42 Re: Jaki lejecie olej i co ile zmieniacie?
|
|
|
Witam,
Olej do LPG raczej chyba nie jest drozszy od zwyklego. Zauwaz jakiej jest klasy jakosciowej np. Orlen Gas Semi jest SG! Z tego wynika, ze do LPG faktycznie sa specjalne oleje - wystarczaja gorsze klasowo
Moje Tipo z LPG smiga na Valvoline Maxlife 10W40 - wczesniej jezdzilo na polsyntetycznej Seleni i krotko na Orlenie Semi (do gazu nie polecam). Wymiana co 10 tys. max. co 12 tys. Olej jest dosc jasny na bagnecie. |
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl |
|
|
|
|
Kuba
witamy nowego
Dołączył: 29 Lis 2004 Posty: 3 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 27-02-2005, 20:38
|
|
|
Przez okres 9. letniej eksploatacji Tempry z silnikiem turbo diesel jeździłem na mineralnym oleju 15W40, który to zmieniany był co 7,5 kkm.
Dolewałem 0,3 - 0,5 l pomiędzy wymianami, a uzależnione to było od tego, jak "ciężka" była noga. |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-02-2005, 12:46
|
|
|
Jeszcze do niedawna jeździłem na Mobilu (5W50)
Jednak kilka miesięcy temu zrobiłem eksperyment ze zmianą klasy oleju no i producenta. Chyba się opłaciło.
Teraz auto śmiga na Shell Helix 10W40.
Taniej a nie czuć różnicy.
Wymiana oczywiście obowiązkowo co ok 15 000km. |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-02-2005, 12:51
|
|
|
Radke napisał/a: | Jeszcze do niedawna jeździłem na Mobilu (5W50)
Jednak kilka miesięcy temu zrobiłem eksperyment ze zmianą klasy oleju no i producenta. Chyba się opłaciło.
Teraz auto śmiga na Shell Helix 10W40.
Taniej a nie czuć różnicy.
Wymiana oczywiście obowiązkowo co ok 15 000km. |
Bdb oliwa ,ja też na tym smykam ale mineralny.Zmieniam co 10tys max |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-02-2005, 13:01
|
|
|
Jeśli możecie to podawajcie klasę jakości oleju jaki używacie.
Jest to dośc ważny parametr. 15W40 występuje jako SL/CF i jako SF/CF a to dwie zupełnie inne klasy. Jeśli można to podawajcie klasy wg API- jest na każdym pojemniku oleju. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 28-02-2005, 13:05
|
|
|
mkaminski100 napisał/a: | Robiłeś remont silnika czy po jakimś przebiegu po prostu wlałeś? To jest dośc rzadki olej i ja przy 10W40 bałem się o rozszczelnienie silnika. |
Nie robilem nigdy remontu silnika.
Od kiedy kupilismy Tempre czyli juz prawie 11 lat temu tak do dzisiaj nie bylo zandego remontu. Mamy przejechane 278tys. km.
Dokladnie nie pamietam kiedy przeslismy na syntetyczny, ale bylo to pare lat temu. Uzywamy go - silnik chodzi ok. Syntetyczny jest lepszy w zimy bo nie gestnieje tak. Jest szkola ktora mowi ze powinnismy jezdzic na mineralce, ale .... ja nie widze zeby silnik mial zle na tym oleju. Wiec uzywamy go.
Co do klas Lotos Syntetic 5W40
Kod: | Klasa jakości: API: SJ/CF ACEA: A3-02/B3-98 wyd.2/B4-02
Klasa lepkości: SAE: 5W/40 |
|
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-02-2005, 13:36
|
|
|
Powiem tak. Porównywałem oleje Platinum 10W40 i 15W40 w tej samej klasie jakościowej SL/CF (obecnie najwyższej) i właściwie różnią sie tylko wskaźnikiem lepkości o 9 (10W ma 150 a 15W ma 141). Poza tym są to identyczne oleje. Ta sama lepkość kinematyczna, temp płynięcia itp. Zresztą 10W to nadal olej mineralny z dodatkami syntetycznymi.
Miszko, zgadzam się z tym, że możesz z powodzeniem stosowac olej 5W40, ale w klasie SJ, ale jeśli wlejesz np 10W w klasie SL/CF to istnieje duże prawdopodobieństwo rozszczelnienia silnika. Właśnie klasa jakości jest wazniejszym parametrem w doborze oleju niz klasa lepkości.
A tak dla porównania to kupiony przeze mnie Platinum 15W40 ma klasę: API : SL/CF
ACEA : A3-02/B3-98 wyd.2
Miszko pewnie zrobi jeszcze ze 100.000 i przejdzie na 0W40 Jak Ty to robisz... 270 tys i nadal się kula. Tylko pogratulować i zazdrościć |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-02-2005, 13:56
|
|
|
Mkaminski Miszko dopiero co go dotarł hehe .Jagi ma 560 tys na swej włoszce 1.6 gaźnik . |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 28-02-2005, 14:45
|
|
|
Tu macie cos na temat olejów.
http://www.autokacik.pl/oleje/oleje.html
Dopiero teraz tak zobaczylem, ze ten lotos spelnia norme CE - czyli teoretynie na tym oleju silnik powinien spalic okolo 1,5% mniej paliwa niz na wzorcowym oleju).
Tylko wydaje mi sie ze im wyzsze litery tym lepszy olej jakosciowo.
Czyli SJ/CF bedzie lepszy od SL/CF.
No mam nadzieje ze z jakies 200tys jeszcze pokula I tak jej nie sprzedamy wiec tylko jezdzic i jak jeszcze gaz teraz potanial |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-02-2005, 15:14
|
|
|
Nie Miszko. Im dalej litera w alfabecie tym lepszy olej. Czyli od najgorszego SF/SG/SJ/SL Najlepszy to w tej chwili CM, ale chyba nie jest cywilnie stosowany.
Norma CE to tylko norma jakościowa dopuszczająca produkt do obrotu na terenie Unii Europejskiej czyli równiez w Polsce. Tak więc każdy olej musi mieć ten certyfikat. EC to co innego
Normą przy 10W jest współczynnik ok 150. Mój 15W ma 141 więc wydaje mi sie że to dobra wartość. Klasa jakości SL jest najwyższa.
Poniewaz nie wiem jaki olej był wczesniej lany (prawdopodonie 10w, ale nie jestem pewien-jest tylko napis Selenia) to zdecydowałem się wlać lepszy jakościowo olej mineralny zamiast gorszej jakości syntetyka. Bałbym sie wlac 10W o jakości SL.
Polecam: http://www.platinumoil.pl...c=az&subtopic=d
W użytkowanym przez nas samochodzie można zastosować olej o jakości wyższej niż zalecana; nie jest jednak wskazane przechodzenie z oleju średniej klasy, np. SF, na olej wysokiej jakości, np. SJ (może dojść do utraty szczelności silnika).
No i olej który mam zamiar wlać: http://www.platinumoil.pl...ukty&subtopic=d
Napisz tylko kiedy zmieniłeś olej (jaki przebieg) i jaki wczesniej miałeś? |
|
|
|
|
EMDE
Pomógł: 1 raz Wiek: 44 Dołączył: 17 Lut 2005 Posty: 52 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-02-2005, 15:24
|
|
|
Ja jeżdze na Elf-ie 15W-40 Sporti (mineralny) i jest ok
zmieniam co 10tysi |
_________________ Był FIAT TIPO 1,4 DGT LPG
jest Opel Omega 2,5 V6 |
|
|
|
|
Phill
Dołączył: 11 Lut 2005 Posty: 23 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 28-02-2005, 15:36
|
|
|
Witam,
Na brazylijskiej stronie Tipo (clubedotipo.com.br) w instrukcji obsługi - nie wiem z jakiego roku - jest podany jako właściwy olej klasy SF lub SG o klasyfikcji lepkościowej 20W/50 lub 25W/50. Co o tym sądzicie - wynika z tego,że jest to właściwy olej do tego typu silników konstrukcyjnie sięgających końca lat 80-tych (lub nawet wcześnej)
Pozdrawiam
Phill |
_________________ TIPO 1585 DOHC |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-02-2005, 15:41
|
|
|
mkaminski100 napisał/a: | Jeśli możecie to podawajcie klasę jakości oleju jaki używacie.
Jest to dośc ważny parametr. 15W40 występuje jako SL/CF i jako SF/CF a to dwie zupełnie inne klasy. Jeśli można to podawajcie klasy wg API- jest na każdym pojemniku oleju. |
Nazwa oleju: Shell Helix Plus (półsyntetyk)
klasa lepkości: 10W40
Klasa jakości: API - SJ/CF EC
Wskaźnik lepkości: 160
Temperatura płynięcia: -36 st.C
Liczba zasadowa TBN: 10,4mg KOH/g
Więcej szczegółów nie znam... |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
Marcin - fiattipo.pl
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 1166 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 28-02-2005, 15:59
|
|
|
Phill napisał/a: |
Na brazylijskiej stronie Tipo (clubedotipo.com.br) w instrukcji obsługi - nie wiem z jakiego roku - jest podany jako właściwy olej klasy SF lub SG o klasyfikcji lepkościowej 20W/50 lub 25W/50. Co o tym sądzicie - wynika z tego,że jest to właściwy olej do tego typu silników konstrukcyjnie sięgających końca lat 80-tych (lub nawet wcześnej)
|
A dlaczego szukac wlasciwego oleju w brazylijskiej instrukcji, a nie w krajowej? A tu jest podany polsyntetyk 15W40 SF (przy czym nalezy to traktowac jako wymogi minimalne). |
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-02-2005, 16:35
|
|
|
15W to chyba syntetyk, ale dodatkowo niemiecka instrukcja mówi o 10W i 15W jako o dwóch zalecanych olejach do naszych silników. Jest więc możliwosć że był nalany jeden lub drugi. SF to najgorszy olej.
Parametry olei Brazylijskich sa podane dla ich klimatu; ciepłego i wilgotnego. Tam nie ma mrozów do -20 więc olej powinien mieć najlepsze paramtry przy wyższych temperaturach. Dlatego az tak wysokie parametry
Mam pytanie bo pojawił się problem
Wymieniłem olej. Zmieniłem uszczelkę na pokrywie rozrządu, ale w misce sie nie udało, bo rama skrzyni nie pozwala. No ale wlałem 4l do silnika, bo wiem że potrzeba 4,2. Wlałem najpierw mniej, ale po właczeniu silnika zaczął chodzić jak bez oleju. Jakieś wycie, piski... Dolałem więc wszystko do 4l bo na bagnecie wcześniej było poniżej minimum. Okazało sie że silnik się jakby ustabilizował, ale miarka teraz pokazuje jakieś 5mm ponad maximum!! Nie wiem dokładnie ile bo mój bagnet to spręzyna i nie widac dokładnie. Nie wiem czy tak zostawić, czy może odpompować. Nie wiem jakie mogą być skutki takiego przelania czy po prostu poziom się potem ustatkuje. No i jak to w końcu jest - ile litrów potrzeba, jeśli 4 to za dużo.
Zauważyłem również że z okolicach korka wlezu oleju słychać "tykanie" jakby przeskakiwała duża iskra. Nie, nie, to nie iskra, bo cewka i kable są ok, ale może to jest rozregulowany rozrząd? Jaki jest dzwięk rozegulowanego rozrządu? |
|
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 28-02-2005, 19:56
|
|
|
Był: Motul 4100 Power 15W50 API SL
Jest: Shell Helix Plus 10W-40 API SL
Będzie: Mobil 5W-50 lub Mobil Super S 10W-40 albo Motul 6100 10W-40 lub Motul 4100 10W-40
Wymiana dwa razy w roku wiosna/jesień czyli ostatnio wyszło ok 10 tys km. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
Marcin - fiattipo.pl
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 1166 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-02-2005, 21:09
|
|
|
Ja mam Platinum 10W40. Narazie w fazie testów. |
_________________ Vangelion Car Audio Centrum - Profesjonalne Systemy Car Audio
|
|
|
|
|
Zbyniu
Pomógł: 1 raz Wiek: 51 Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 294 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 08-05-2005, 23:16
|
|
|
Cześć,
Ja od początki (czyli od 96000) Mobil1 0w40 a potem Castrol RS 0w40, ostatnio wlałem Shell Helix Ultra 5w40, wymiana co 15000. Zużycie 1l/10000km (auto ma 138000 przebiegu).
Pierwszy właściciel twierdził, że zawsze lał Mobil1 0w40
Pozdr
Zbyszek. |
|
|
|
|
|