|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Akumulator |
Autor |
Wiadomość |
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 00:07
|
|
|
W Temprach i Tipo z silnikami 1.4 i 1.6 były stosowane następujące alternatory:
- Mitsubishi D1A 128 (14V, 55A)
- Lucas 127 (14V, 55A)
- Bosch K1 (14V, 23/55A)
- Magneti Marelli AA 125 R (14V, 55A)
Akumulatory z którymi auta wyjeżdżały z taśm montażowych miały zaledwie 40Ah
Dlatego n-e-o, proponuję Ci żebyś zakupił akumulator do 55Ah, bo powyżej tej wartości będzie niedoładowany. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 12:05
|
|
|
Cytat: | Akumulatory z którymi auta wyjeżdżały z taśm montażowych miały zaledwie 40Ah | Tu się niezgodzie dawali większe, choćby nasz Tipek w 94 dostał 45Ah i gdzieś obiła mi się o oczy rozpiska jakie jeszcze wkładali w/g. wyposażenia. W każdym bądź razie nie większe niż 60Ah, choć akumulatory poprzedniej epoki miały dużo niższy prąd rozruchowy i były obsługowe, koreczki bulgoczący elektrolit i te sprawy Cytat: | Dlatego n-e-o, proponuję Ci żebyś zakupił akumulator do 55Ah | Tu się zgodę myślę że to optimum.
A trochę teorii:
1Ah to nic innego jak możliwość oddania 1A przez ogniwo (np.akumulator) w przeciągu godziny, czyli coś co ma pobór 1A będzie działać przez godzinę na tym ogniwie jeśli coś pobiera 2A będzie działać pół godziny, coś co pobiera 500mA będzie działać 2 godzinki itd. Mając alternator Magneti Marelli AA 125 R (14V, 55A) nie znaczy to że aku. mający np. 56Ah nie będzie doładowany bo ma o 1A większa pojemność bo wartość 55A to szczytowy prąd jaki jest w danej chwili wytworzyć alternator a 56Ah to prąd jaki jest wstanie oddać akumulator w przeciągu 1 godziny, proces ładowania to troszkę inna bajka choć związana z tymi parametrami oczywiście. Tak więc w skrócie alternator musli pokryć ubytek prądu spowodowany rozruchem (kręcąc rozrusznikiem przecież nie rozładowujemy całego akumulatora konsumujemy tylko jakaś cześć ) plus na bieżąco zasilać działające elementy.
Dodatkowa teoria tak dla ciekawskich:
Dlaczego właściwy prąd ładowania to ~14,4V dla większości autek z instalacją 12V? Większość akumulatorków 12V jest zbudowana z 6 cel szeregowo połączonych każda ma napięcie spoczynkowe 2,2V co daje nam 13,2V w warunkach zbliżonych do idealnych dla zdrowego aku. w rzeczywistości napięcie każdej celi waha się między 2V a 2,2V czyli dla całego akumulatora 12,5V -13,2V. Prąd ładowania musi być wyższy niż napięcie spoczynkowe, przyjęto go na poziomie 2,4V dla każdej celi czyli łącznie 14,4V. Sprawny alternator daje napięcie w tych okolicach (różnica nie większa niż 14,3-14,5V). Ostatnia sprawa jeśli napięcie w celi spada poniżej 2V następujące proces zasiarczania akumulatora dlatego napięcie naszego aku. nie powinno spadać poniżej 12,5V w stanie spoczynku. Oczywiście stosuje się nowe rozwiązania które w jakimś stopni rozwiązują ten problem (np. technologia Ca/Ca) ale to się na razie tyczy raczej tych droższych akumulatorków. Ufff koniec wywodów. Dlatego przy kupnie (jak macie możliwość zabrać miernik) warto sprawdzić napięcie akumulatora czy nie stał w sklepie za długo nie doładowany (sprzedawca ma obowiązek podładowywać akumulatory co jakiś czas choć wiadomo Polskie realia są nie co inne, rzadko kto to robi, chyba tylko wyspecjalizowane punkty sprzedażny aku., na pewno nikt w markecie nie lata z prostownikiem ). Ma nadzieje że ciekawskim w głowach trochę rozjaśniło. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 08-01-2009, 16:37
|
|
|
JAM_BELFEGOR, Przyda się |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 23:27
|
|
|
JAM_BELFEGOR napisał/a: | Tu się niezgodzie dawali większe, choćby nasz Tipek w 94 dostał 45Ah i gdzieś obiła mi się o oczy rozpiska jakie jeszcze wkładali w/g. wyposażenia. W każdym bądź razie nie większe niż 60Ah, | Dane które podałem pochodzą z książki obsługi i naprawy TT. Dotyczą aut produkowanych do '93 roku. Niestety wiadomości te nie obejmują młodszych roczników.
I poprawka którą teraz dopiero zauważyłem: Dane dotyczą modelów Tipo. A konkretnie:
akumulatory fabryczne
- Tipo 1,1: 12V, 30Ah/140A
- Tipo 1,4 i 1,6: 12V, 40Ah/200A |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 23:47
|
|
|
Jutro wyciągnę ta książeczkę bo wydawało mi się że była jeszcze 45tka i 50tka
** Dodano: 08-01-2009, 23:49 **
Swoją drogą fajne wtedy akumulatorki były dziś z 40tki wyciskają prąd szczytowy dwa razy większy niż jeszcze parę latek temu. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 23:54
|
|
|
50 były montowane do 1.6 ie, jak kupowałem swoją temperówkę to poprzedni właściciel mi mówił. (,,coś-tam coś-tam będzie pan musiał niebawem kupić nowy, 50 wystarczy coś-tam coś-tam bo takie normalnie montowali'') |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 09-01-2009, 00:06
|
|
|
Ciechu78 napisał/a: | - Tipo 1,1: 12V, 30Ah/140A
- Tipo 1,4 i 1,6: 12V, 40Ah/200A | To jest z książeczki WKŁ jutro poszukam oryginalnej instrukcji do swojego tipola bo tam była taka tabelka z akumulatorami o ile pamietam. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 09-01-2009, 00:27
|
|
|
Sprawa wygląda tak
|
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 09-01-2009, 11:27
|
|
|
LUCIACIA, czyli tak jak napisałem. Standard to 40Ah, a max to 55Ah |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 09-01-2009, 12:26
|
|
|
Ciechu78, MAX to 70 |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 09-01-2009, 19:28
|
|
|
LUCIACIA, o właśnie ta książeczkę mi chodziło. Ciechu78 napisał/a: | LUCIACIA, czyli tak jak napisałem. Standard to 40Ah, a max to 55Ah | heheh jasne przemilczałeś ta 55tke |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 11-01-2009, 12:39
|
|
|
LUCIACIA napisał/a: | Ciechu78, MAX to 70 | chyba nie zrozumiałeś o czym ta dyskusja... Chodzi o silniki 1.4 i 1.6
JAM_BELFEGOR napisał/a: | Ciechu78 napisał/a:
LUCIACIA, czyli tak jak napisałem. Standard to 40Ah, a max to 55Ah
heheh jasne przemilczałeś ta 55tke | nie przemilczałem Cytat: | Dlatego n-e-o, proponuję Ci żebyś zakupił akumulator do 55Ah, bo powyżej tej wartości będzie niedoładowany. |
|
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
Kaputzin
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 12 Sty 2009 Posty: 157 Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 12-01-2009, 08:41
|
|
|
Czyli do Temperówki 1.6 z pojedynczym wtryskiem i raczej bez zbędnych bajerów 55Ah wystarczy? |
_________________ *** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***
"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie" |
|
|
|
|
Sucre79
Pomógł: 30 razy Wiek: 45 Dołączył: 20 Kwi 2008 Posty: 1051 Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 12-01-2009, 08:46
|
|
|
Kaputzin, tak w ogóle to witamy na forum kolegę z małopolskiego
55Ah wystarczy spokojnie. |
_________________ Mój Chomik GSM
|
|
|
|
|
Kaputzin
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 12 Sty 2009 Posty: 157 Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 12-01-2009, 08:48
|
|
|
Bardzo mi miło Dzięki za pomoc:) |
_________________ *** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***
"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie" |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 12-01-2009, 09:22
|
|
|
Dobrze, że w końcu ktoś tą kwestię sprawnie wytłumaczył.
Ja mam w Temprze akumulator 74Ah, jeżdżę z nim już dobrych parę lat. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 12-01-2009, 14:07
|
|
|
miszko, i pewnie masz wiecznie niedoładowany, albo alternator od tira |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 12-01-2009, 21:04
|
|
|
Rozwiążmy ten problem, zróbmy zrzutę na tester do akumulatorów pokaże dokładnie ile Ah może dać akumulator prezesa. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
sheriffnt
Pomógł: 7 razy Wiek: 61 Dołączył: 28 Lis 2007 Posty: 323 Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 00:02
|
|
|
Witam
Wydaje sie ze oryginalnie włoskie auta miały słabsze akumulatory, niż wynikałoby z potrzeby, chyba dlatego ze Włosi nie bardzo wiedzą co to zima i minus 20 st C
Np. u mnie w Temperce 1,9 TD oryginalnie montowano akumulator 50-55 Ah, co wydaje się malo w naszych warunkach, kiedy kupowałem nowy aku, wolałem wziąc na wszelakij pożarnyj słuczaj 65 Ah |
_________________ Pozdrawiam Mirek
Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 00:11
|
|
|
sheriffnt napisał/a: | Temperce 1,9 TD oryginalnie montowano akumulator 50-55 Ah | kilka postów wyżej LUCIACIA zamieścił skan z książki obsługowej z której wynika, że do 1,9 TD montowali/zaleca się akumulator o pojemności 60-70 Ah |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
sheriffnt
Pomógł: 7 razy Wiek: 61 Dołączył: 28 Lis 2007 Posty: 323 Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 00:59
|
|
|
Witam
jelcyn666 napisał/a: | sheriffnt napisał/a: | Temperce 1,9 TD oryginalnie montowano akumulator 50-55 Ah | kilka postów wyżej LUCIACIA zamieścił skan z książki obsługowej z której wynika, że do 1,9 TD montowali/zaleca się akumulator o pojemności 60-70 Ah |
Hmmm... być moze źle napisali w mojej, (WKŁ) w kazdym razie wydawało mi się to strasznie mało, 60-70 to przynajmniej wyglada logicznie. |
_________________ Pozdrawiam Mirek
Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 09:14
|
|
|
jelcyn666, alternator mam jak najbardziej standardowy.
Niedoładowany akumulator będzie tylko i wyłącznie wtedy gdy będziemy pobierać z niego więcej prądu niż dostarczać.
Możesz włożyć i akumulator o 225Ah (przy alternatorze zdolnym dostarczyć np. 60A) i będzie wszystko ok do mementu, kiedy bilans nie zmieni się na ujemny i będziemy pobierać z tego akumulatora więcej elektronów niż w niego "pompować".
Standardowo w moim powinień być 55Ah z tego co pamiętam. Mam 74Ah i od paru lat jest ok. Gdybym włączył halogeny, wiatrak ogrzewanie tylniej szyby, bawił się elektrycznymi szybami ciągle, włączył przeciwmgielne tylnie i co tam jeszcze wymyślę i to chodziło ciągle to następuje obawa, że faktycznie po jakimś czasie akumulator może być niedoładowywany.
Druga sprawa! W trakcie jazdy to alternator ma wytwarzać prąd potrzebny na zapotrzebowanie auta.
Akumulator służy jedynie do rozruchu auta Dlatego standardowo w samochodach po wyjęciu kluczyka radio nam się blokuje i nie możemy go włączyć.
** Dodano: 13-01-2009, 09:22 **
Myślę, że bilans zużywanej energii to mniej więcej: światła dzienne około 10A zuzywają + wszystko inne co chodzi ciągle, dajmy na to jeszcze kolejne nawet 20A, to mamy 30A. Alternator daje 55A. 25A mamy wolne To tylko czysto teoretyczne.
Jezeli jak pisałem byśmy włączyli masę urządzeń i ciągle pobierali prąd (przez dłuższy czas) to fakt istnieje ryzyko. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 10:34
|
|
|
miszko napisał/a: | Druga sprawa! W trakcie jazdy to alternator ma wytwarzać prąd potrzebny na zapotrzebowanie auta. | napisałem to i nikt nie czyta miszko napisał/a: | Alternator daje 55A. | miszko, teoretycznie, praktycznie charakterystyka prądową alternatora jest zmienna (krzywa rosnąca) 55A to maksymalny prąd bodajże przy 6000-7000 obr/min. więc altek. nie daje nam cały czas 55A miszko napisał/a: | Możesz włożyć i akumulator o 225Ah (przy alternatorze zdolnym dostarczyć np. 60A) | to tak nie do końca, pojemność akumulatora jest zależna od napięcia i więcej zużyjemy prądu (pobierzemy A w jednostce czasu) tym niższe napięcie na akumulatorze (w spoczynku), pamiętacie jak pisałem iż jeśli napięcie zaczyna przekraczać w dół 12,5V co się dzieje akumulatorem, samoczynnie się uszkadza, im niższe napięcie tym szybciej się zasiarcza (Powiedzmy tak do 12V ten proces jest bardzo powolny ale w skali roku, lat daje się odbić na żywotności). Tak wiec przy bardzo dużych akumulatorach jest większe ryzyko że będzie nie doładowany bo załóżmy tak jak miszko, napisał bawiliśmy się cała elektryką i nie miał się kiedy podładować. (Większy aku. potrzebuje proporcjonalnie więcej czasu na swoje doładowanie). |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 10:56
|
|
|
więc podsumowując jeśli ktoś ma problemy z akumulatorem to czasem pomaga, wyłączenie świateł gdy już podjżdżamy pod dom, nie nadużywać halogenów itp.
nie pamiętam już z jakiego powodu, ale z rana w mroźne dni dobrze jest pobudzić akumulator do życia np. przez mrugnięcie światłami (w silnikach i.e. załącza się pompka która to robi) - dzięki temu akumulator mniej odczuje skutki kręcenia rozrusznikiem |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
polansky
Pomógł: 20 razy Wiek: 38 Dołączył: 17 Mar 2007 Posty: 1007 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-01-2009, 12:07
|
|
|
yoyo napisał/a: | (w silnikach i.e. załącza się pompka która to robi) |
Jaka pompka Do czego |
_________________ Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|