Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator
Autor Wiadomość
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 08-01-2009, 00:07   

W Temprach i Tipo z silnikami 1.4 i 1.6 były stosowane następujące alternatory:
- Mitsubishi D1A 128 (14V, 55A)
- Lucas 127 (14V, 55A)
- Bosch K1 (14V, 23/55A)
- Magneti Marelli AA 125 R (14V, 55A)
Akumulatory z którymi auta wyjeżdżały z taśm montażowych miały zaledwie 40Ah

Dlatego n-e-o, proponuję Ci żebyś zakupił akumulator do 55Ah, bo powyżej tej wartości będzie niedoładowany.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 08-01-2009, 12:05   

Cytat:
Akumulatory z którymi auta wyjeżdżały z taśm montażowych miały zaledwie 40Ah
Tu się niezgodzie dawali większe, choćby nasz Tipek w 94 dostał 45Ah i gdzieś obiła mi się o oczy rozpiska jakie jeszcze wkładali w/g. wyposażenia. W każdym bądź razie nie większe niż 60Ah, choć akumulatory poprzedniej epoki miały dużo niższy prąd rozruchowy i były obsługowe, koreczki bulgoczący elektrolit i te sprawy :lalala:
Cytat:
Dlatego n-e-o, proponuję Ci żebyś zakupił akumulator do 55Ah
Tu się zgodę myślę że to optimum.

A trochę teorii:
1Ah to nic innego jak możliwość oddania 1A przez ogniwo (np.akumulator) w przeciągu godziny, czyli coś co ma pobór 1A będzie działać przez godzinę na tym ogniwie jeśli coś pobiera 2A będzie działać pół godziny, coś co pobiera 500mA będzie działać 2 godzinki itd. Mając alternator Magneti Marelli AA 125 R (14V, 55A) nie znaczy to że aku. mający np. 56Ah nie będzie doładowany bo ma o 1A większa pojemność bo wartość 55A to szczytowy prąd jaki jest w danej chwili wytworzyć alternator a 56Ah to prąd jaki jest wstanie oddać akumulator w przeciągu 1 godziny, proces ładowania to troszkę inna bajka choć związana z tymi parametrami oczywiście. Tak więc w skrócie alternator musli pokryć ubytek prądu spowodowany rozruchem (kręcąc rozrusznikiem przecież nie rozładowujemy całego akumulatora :D konsumujemy tylko jakaś cześć ) plus na bieżąco zasilać działające elementy.

Dodatkowa teoria tak dla ciekawskich:
Dlaczego właściwy prąd ładowania to ~14,4V dla większości autek z instalacją 12V? Większość akumulatorków 12V jest zbudowana z 6 cel szeregowo połączonych każda ma napięcie spoczynkowe 2,2V co daje nam 13,2V w warunkach zbliżonych do idealnych dla zdrowego aku. w rzeczywistości napięcie każdej celi waha się między 2V a 2,2V czyli dla całego akumulatora 12,5V -13,2V. Prąd ładowania musi być wyższy niż napięcie spoczynkowe, przyjęto go na poziomie 2,4V dla każdej celi czyli łącznie 14,4V. Sprawny alternator daje napięcie w tych okolicach (różnica nie większa niż 14,3-14,5V). Ostatnia sprawa jeśli napięcie w celi spada poniżej 2V następujące proces zasiarczania akumulatora dlatego napięcie naszego aku. nie powinno spadać poniżej 12,5V w stanie spoczynku. Oczywiście stosuje się nowe rozwiązania które w jakimś stopni rozwiązują ten problem (np. technologia Ca/Ca) ale to się na razie tyczy raczej tych droższych akumulatorków. Ufff koniec wywodów. Dlatego przy kupnie (jak macie możliwość zabrać miernik) warto sprawdzić napięcie akumulatora czy nie stał w sklepie za długo nie doładowany (sprzedawca ma obowiązek podładowywać akumulatory co jakiś czas choć wiadomo Polskie realia są nie co inne, rzadko kto to robi, chyba tylko wyspecjalizowane punkty sprzedażny aku., na pewno nikt w markecie nie lata z prostownikiem :D ). Ma nadzieje że ciekawskim w głowach trochę rozjaśniło.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 08-01-2009, 16:37   

JAM_BELFEGOR, :bravooo: Przyda się
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 08-01-2009, 23:27   

JAM_BELFEGOR napisał/a:
Tu się niezgodzie dawali większe, choćby nasz Tipek w 94 dostał 45Ah i gdzieś obiła mi się o oczy rozpiska jakie jeszcze wkładali w/g. wyposażenia. W każdym bądź razie nie większe niż 60Ah,
Dane które podałem pochodzą z książki obsługi i naprawy TT. Dotyczą aut produkowanych do '93 roku. Niestety wiadomości te nie obejmują młodszych roczników.

I poprawka którą teraz dopiero zauważyłem: Dane dotyczą modelów Tipo. A konkretnie:
akumulatory fabryczne
- Tipo 1,1: 12V, 30Ah/140A
- Tipo 1,4 i 1,6: 12V, 40Ah/200A
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 08-01-2009, 23:47   

Jutro wyciągnę ta książeczkę bo wydawało mi się że była jeszcze 45tka i 50tka

** Dodano: 08-01-2009, 23:49 **
Swoją drogą fajne wtedy akumulatorki były dziś z 40tki wyciskają prąd szczytowy dwa razy większy niż jeszcze parę latek temu.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 08-01-2009, 23:54   

50 były montowane do 1.6 ie, jak kupowałem swoją temperówkę to poprzedni właściciel mi mówił. (,,coś-tam coś-tam będzie pan musiał niebawem kupić nowy, 50 wystarczy coś-tam coś-tam bo takie normalnie montowali'')
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-01-2009, 00:06   

Ciechu78 napisał/a:
- Tipo 1,1: 12V, 30Ah/140A
- Tipo 1,4 i 1,6: 12V, 40Ah/200A
To jest z książeczki WKŁ jutro poszukam oryginalnej instrukcji do swojego tipola bo tam była taka tabelka z akumulatorami o ile pamietam.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 09-01-2009, 00:27   

Sprawa wygląda tak

_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 09-01-2009, 11:27   

LUCIACIA, czyli tak jak napisałem. Standard to 40Ah, a max to 55Ah :D
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 09-01-2009, 12:26   

Ciechu78, MAX to 70 :lalala:
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-01-2009, 19:28   

LUCIACIA, o właśnie ta książeczkę mi chodziło.
Ciechu78 napisał/a:
LUCIACIA, czyli tak jak napisałem. Standard to 40Ah, a max to 55Ah :D
:lalala: heheh jasne przemilczałeś ta 55tke :D
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 11-01-2009, 12:39   

LUCIACIA napisał/a:
Ciechu78, MAX to 70 :lalala:
chyba nie zrozumiałeś o czym ta dyskusja... Chodzi o silniki 1.4 i 1.6 :lalala:

JAM_BELFEGOR napisał/a:
Ciechu78 napisał/a:
LUCIACIA, czyli tak jak napisałem. Standard to 40Ah, a max to 55Ah :D
:lalala: heheh jasne przemilczałeś ta 55tke :D
nie przemilczałem :doubt:
Cytat:
Dlatego n-e-o, proponuję Ci żebyś zakupił akumulator do 55Ah, bo powyżej tej wartości będzie niedoładowany.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Kaputzin 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 12 Sty 2009
Posty: 157
Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-01-2009, 08:41   

Czyli do Temperówki 1.6 z pojedynczym wtryskiem i raczej bez zbędnych bajerów 55Ah wystarczy? :)
_________________
*** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***


"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie"
     Moneta
 
 skype
 
Sucre79 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Kwi 2008
Posty: 1051
Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 12-01-2009, 08:46   

Kaputzin, tak w ogóle to witamy na forum kolegę z małopolskiego :lol:

55Ah wystarczy spokojnie.
_________________
Mój Chomik GSM

  
 
Kaputzin 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 12 Sty 2009
Posty: 157
Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-01-2009, 08:48   

Bardzo mi miło :lol: Dzięki za pomoc:)
_________________
*** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***


"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie"
     Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 12-01-2009, 09:22   

Dobrze, że w końcu ktoś tą kwestię sprawnie wytłumaczył.
Ja mam w Temprze akumulator 74Ah, jeżdżę z nim już dobrych parę lat.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 12-01-2009, 14:07   

miszko, i pewnie masz wiecznie niedoładowany, albo alternator od tira
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-01-2009, 21:04   

Rozwiążmy ten problem, zróbmy zrzutę na tester do akumulatorów pokaże dokładnie ile Ah może dać akumulator prezesa. :lalala:
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
sheriffnt 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 61
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 323
Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 13-01-2009, 00:02   

Witam
Wydaje sie ze oryginalnie włoskie auta miały słabsze akumulatory, niż wynikałoby z potrzeby, chyba dlatego ze Włosi nie bardzo wiedzą co to zima i minus 20 st C :D
Np. u mnie w Temperce 1,9 TD oryginalnie montowano akumulator 50-55 Ah, co wydaje się malo w naszych warunkach, kiedy kupowałem nowy aku, wolałem wziąc na wszelakij pożarnyj słuczaj 65 Ah :D
_________________
Pozdrawiam Mirek

Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend
  
 
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 13-01-2009, 00:11   

sheriffnt napisał/a:
Temperce 1,9 TD oryginalnie montowano akumulator 50-55 Ah
kilka postów wyżej LUCIACIA zamieścił skan z książki obsługowej z której wynika, że do 1,9 TD montowali/zaleca się akumulator o pojemności 60-70 Ah
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
sheriffnt 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 61
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 323
Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 13-01-2009, 00:59   

Witam
jelcyn666 napisał/a:
sheriffnt napisał/a:
Temperce 1,9 TD oryginalnie montowano akumulator 50-55 Ah
kilka postów wyżej LUCIACIA zamieścił skan z książki obsługowej z której wynika, że do 1,9 TD montowali/zaleca się akumulator o pojemności 60-70 Ah

Hmmm... być moze źle napisali w mojej, (WKŁ) w kazdym razie wydawało mi się to strasznie mało, 60-70 to przynajmniej wyglada logicznie.
_________________
Pozdrawiam Mirek

Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend
  
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 13-01-2009, 09:14   

jelcyn666, alternator mam jak najbardziej standardowy.

Niedoładowany akumulator będzie tylko i wyłącznie wtedy gdy będziemy pobierać z niego więcej prądu niż dostarczać.

Możesz włożyć i akumulator o 225Ah (przy alternatorze zdolnym dostarczyć np. 60A) i będzie wszystko ok do mementu, kiedy bilans nie zmieni się na ujemny i będziemy pobierać z tego akumulatora więcej elektronów niż w niego "pompować".

Standardowo w moim powinień być 55Ah z tego co pamiętam. Mam 74Ah i od paru lat jest ok. Gdybym włączył halogeny, wiatrak ogrzewanie tylniej szyby, bawił się elektrycznymi szybami ciągle, włączył przeciwmgielne tylnie i co tam jeszcze wymyślę i to chodziło ciągle to następuje obawa, że faktycznie po jakimś czasie akumulator może być niedoładowywany.


Druga sprawa! W trakcie jazdy to alternator ma wytwarzać prąd potrzebny na zapotrzebowanie auta.
Akumulator służy jedynie do rozruchu auta ;) Dlatego standardowo w samochodach po wyjęciu kluczyka radio nam się blokuje i nie możemy go włączyć.

** Dodano: 13-01-2009, 09:22 **
Myślę, że bilans zużywanej energii to mniej więcej: światła dzienne około 10A zuzywają + wszystko inne co chodzi ciągle, dajmy na to jeszcze kolejne nawet 20A, to mamy 30A. Alternator daje 55A. 25A mamy wolne ;) To tylko czysto teoretyczne.
Jezeli jak pisałem byśmy włączyli masę urządzeń i ciągle pobierali prąd (przez dłuższy czas) to fakt istnieje ryzyko.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-01-2009, 10:34   

miszko napisał/a:
Druga sprawa! W trakcie jazdy to alternator ma wytwarzać prąd potrzebny na zapotrzebowanie auta.
napisałem to i nikt nie czyta :lalala:
miszko napisał/a:
Alternator daje 55A.
miszko, teoretycznie, :lalala: praktycznie :lalala: charakterystyka prądową alternatora jest zmienna (krzywa rosnąca) 55A to maksymalny prąd bodajże przy 6000-7000 obr/min. więc altek. nie daje nam cały czas 55A
miszko napisał/a:
Możesz włożyć i akumulator o 225Ah (przy alternatorze zdolnym dostarczyć np. 60A)
to tak nie do końca, pojemność akumulatora jest zależna od napięcia i więcej zużyjemy prądu (pobierzemy A w jednostce czasu) tym niższe napięcie na akumulatorze (w spoczynku), pamiętacie jak pisałem iż jeśli napięcie zaczyna przekraczać w dół 12,5V co się dzieje akumulatorem, samoczynnie się uszkadza, im niższe napięcie tym szybciej się zasiarcza (Powiedzmy tak do 12V ten proces jest bardzo powolny ale w skali roku, lat daje się odbić na żywotności). Tak wiec przy bardzo dużych akumulatorach jest większe ryzyko że będzie nie doładowany bo załóżmy tak jak miszko, napisał bawiliśmy się cała elektryką i nie miał się kiedy podładować. (Większy aku. potrzebuje proporcjonalnie więcej czasu na swoje doładowanie).
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-01-2009, 10:56   

więc podsumowując jeśli ktoś ma problemy z akumulatorem to czasem pomaga, wyłączenie świateł gdy już podjżdżamy pod dom, nie nadużywać halogenów itp.
nie pamiętam już z jakiego powodu, ale z rana w mroźne dni dobrze jest pobudzić akumulator do życia np. przez mrugnięcie światłami (w silnikach i.e. załącza się pompka która to robi) - dzięki temu akumulator mniej odczuje skutki kręcenia rozrusznikiem
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
polansky 



Pomógł: 20 razy
Wiek: 38
Dołączył: 17 Mar 2007
Posty: 1007
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-01-2009, 12:07   

yoyo napisał/a:
(w silnikach i.e. załącza się pompka która to robi)

Jaka pompka :?: Do czego :?:
_________________
Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano ;)

Fiesta 1.25 ZETEC-S Fun '98 ;>
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load