|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Automatyczny szyberdach |
Autor |
Wiadomość |
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 18:58 Automatyczny szyberdach
|
|
|
Zastanawiałem czy dałoby się podłączyć szyberdach pod sterownik elektrycznych szyb tzn pod automat który po jednym naciśnięciu przycisku zamykałby lub otwierałby szyberdach automatycznie tak jak szybę kierowcy w niektórych wersjach.
Może ktoś coś takiego robił. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 19:01
|
|
|
Wykonalne Sterownik ten z autodomykaniem ma czujnik przeciwprzeciążeniowy.
Więc jak szyberdach dojdzie do końca powinno silnik wyłączyć.
Co prawda nie mam szyberdachu i nie wiem jak to tam jest dokładnie, ale na końcach nie ma przypadkiem jakiś czujników?
Z drugiej strony wydawało mi się, że jest coś takiego jak, że naciska się klawisz i szyba cofa się do końca. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 19:07
|
|
|
miszko napisał/a: | ale na końcach nie ma przypadkiem jakiś czujników? |
Nie mam pojęcia
miszko napisał/a: | Z drugiej strony wydawało mi się, że jest coś takiego jak, że naciska się klawisz i szyba cofa się do końca. |
Nie wiem jak jest w innych Tipkach ale u mnie trzeba trzymać cały czas aż szyba dojdzie do końca a np w czasie jazdy nie zawsze jest to wygodne i muszę go otwierać na 4 razy a tak nacisnąłbym raz i otworzyłby się sam. |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 20-06-2008, 19:34
|
|
|
Czujniki powinny byc (tak mi sie wydaje :-) ) wiec gdyby dał sygnał z sterownika na szyber to powinno zadziałać. Najwyżej można zastosowac jakis microstyk (mikrowyłącznik) na "końcach" cyklów i powinno zadziałać jak przeciążeniowy. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 19:58
|
|
|
Nie chciałby czegoś spalić bo ostatnio sprzedałem szyberdach i nie mam zapasowego.
Najlepiej żeby ktoś kto ma pojęcie o elektronice jakoś to rozrysował.
Druga sprawa.
Byłaby opcja żeby po włączeniu alarmu/centralnego zamka szyby i szyberdach zamykałyby się same? |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:08
|
|
|
No to już zabawa dla elektryka.
Opcja taka jest, nawet nie było by to trudno zrobić z sterownikiem od szyb.
Co do CZ to pewnie centralka na wyjściu jakąs masę czy plus (w postaci impulsu).
Trzeba by zmierzyć jakie napięcie idzie w układzie sterowania (pewnie 12V, ale kto wie) i dostosować do wyjścia z CZ.
Spiąć wyjście z CZ z instalacją klawisza i powinno chodzić.
Wada jest taka, że zawsze jak byś zamykał auto to szedł by impuls do sterownika szyberdachu (defakto sterownika od szyb) i szyberdach by chciał się zamknąć. Czujnik przeciążeniowy odłączył by zaraz prąd, ale i tak za każdym razem szyber by się właczał.
Więc można by to rozwiązac na taki sposób, że dać czujnik krańcowy w szyberdachu, który by rozłączał obwód między CZ, a sterownikiem w momencie gdy szyberdach jest zamknięty.
Ogólnie sama koncenpcja jest prosta, co do wykoninia trzeba by pokobinować, ale nie jest to jakieś trudne.
Najwięciej roboty myślę by było z czujnikiem krańcowym od autozamykania przy zamknięciu auta CZ.
Trzeba by te czujnik gdzieś zamontować tak, aby nie zawadzał. Czujnik mógłby być mały, bo w obwodzie sterowania duży prąd nie idzie (w sensie natężenia). |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
chudy1.6s
Wiek: 41 Dołączył: 11 Lip 2007 Posty: 91 Skąd: Dobromierz
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:14
|
|
|
jest jeden czujnik on wylancza silnik jak np:zamykamy szyberdach jak jest uchylony do góry (trzymajac przycisk) to nam zamknie i silnik stoi, i puscimy przycisk i jeszcze raz nacisniemy to otwiera dalej, ja ten czujnik usunołem przez głupote i teraz zamykam na słuch |
_________________ ducato 2.5TDi 98r-brak mocy
TIPO mania 1.6s 94r jeszcze sie kula
będzie KAPPA 2.o |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:15
|
|
|
miszko, dzięki za obszerną wypowiedź
miszko napisał/a: | Ogólnie sama koncenpcja jest prosta, co do wykoninia trzeba by pokobinować, ale nie jest to jakieś trudne. |
Najbardziej zależy mi na automatycznym szyberdachu. Jak to opanuję to będę kombinował z auto domykaniem.
** Dodano: 20-06-2008, 21:16 **
chudy1.6s napisał/a: | teraz zamykam na słuch | |
|
|
|
|
ubek
Pomógł: 50 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Sie 2007 Posty: 3790 Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:32
|
|
|
Wg moze byc maly problem z automatycznym domykamiem - szyber ma dwa punkty w ktorych zadziala czujnik przeciazeniowy, i w obu przypadkach jest otwarty lub uchylony. |
_________________ K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy
Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku
www.tomekmichalik.pl |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:33
|
|
|
No to jeżeli jest czujnik (tak się domyślałem, że jest) to praktycznie pozostaje tylko adaptacja centralki od szyby.
Trzeba sprawdzić czy czujnik ten odłącza obwód sterownia, czy prąd do silnika.
Bo jeżeli prąd do silnika to sprawa jest jeszcze prostsza. Poprostu montujesz tylko sterownik od szyb i to wszystko.
Układ przy zamknięciu auta i tak będzie próbował zamknąć szyberdach, ale silnik nie ruszy, a sterownik szybko rozłączy prąd na silnik (bo te czujniki przeciążeniowe mierzą rezystancję, a przy przerwanym obwodzie (bo ten czujnik rozłącza prąd na silnik) rezysrancja rośnie do nieskończoności). Więc kółko się zamyka. Co najwyżej Ci tylko przekaźnik lekko pyknie i to wszystko Prądu to dużo nie bierze to nie ma się czym martwić. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
chudy1.6s
Wiek: 41 Dołączył: 11 Lip 2007 Posty: 91 Skąd: Dobromierz
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:36
|
|
|
Młody no co,tak jest he jak chciałem zamontowac spowrotem to go gdzies zgubiłem
miszko dobrze kombinusz ale czujnik przeciazeniowy jest dobry do szyb bocznych,a w szyberdachu jest juz czujnik który w momencie zamkniecia/otwarcia wyłancza silnik wienc to mamy z glowy teraz cza wykombinowac zeby raz nacisnac przycisk i szyberdach pracuje (nie trzymajac przycisku) |
_________________ ducato 2.5TDi 98r-brak mocy
TIPO mania 1.6s 94r jeszcze sie kula
będzie KAPPA 2.o |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:36
|
|
|
ubek, tu też zwróciłeś uwagę. Ogólnie zauważyłem, że rozłącza silnik jeżeli pobór amperów skoczy do około 15A.
Więc jeżeli silnik szyberdachu będzie pobierał w tym krytycznym momencie taki prąd to klapa, może się zatrzymać.
Normalnie silniki od szyb podczas pracy pobierają 8-10A. W momencie dojścia do końca pobierają znacznie większy prąd, ale z tego co pamiętam i zauważyłem przy około 15A następuje odłączenie układu przez centralkę.
** Dodano: 20-06-2008, 21:38 **
chudy1.6s, są sterowniki CZ w T/T które mają autodomykanie.
To modele jak dobrze pamiętam w czarnej obudowie.
Były 3 modele:
- białe - najprostsze, bez czujników przeciążeniowych
- pomarańczowo-czerwone - z czujnikami
- czarne - z autodomykaniem szyby kierowcy
I ten właśnie sterownik trzeba by było wykorzystać. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
chudy1.6s
Wiek: 41 Dołączył: 11 Lip 2007 Posty: 91 Skąd: Dobromierz
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-06-2008, 20:51
|
|
|
ja nawet nie wiem jaki jamam model, bede w polsce to normalnie lukne |
_________________ ducato 2.5TDi 98r-brak mocy
TIPO mania 1.6s 94r jeszcze sie kula
będzie KAPPA 2.o |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-06-2008, 15:55
|
|
|
Jest to zdjęcie kostki od elektrycznego szyberdachu
I tak od dołu
pierwszy styk-wolny
drugi styk-przewód czerwono-żółty-zasilanie po włączeniu zapłonu
trzeci styk-przewód niebieski- prąd przy zamykaniu szyberdachu
czwarty styk-przewód biały-prąd przy otwieraniu szyberdachu
reszta jest wolna |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-06-2008, 16:20
|
|
|
jeśli dobrze rozumiem, to zasilanie +12V jest zwierane przez włącznik szyberdachu z 2go na 3ci przy zamykaniu a tak to na 3cim nic nie ma jak nic nie naciskasz? zwykły przycisk tam jest tylko co zwiera 2 z 3 lub 2 z 4 tylko podcas trzymania a tak to nic nie ma?
jeśli dobrze wtedy rozumiem to starczy dorobić sobie równolegle 'coś' ze swoim przyciskiem, po naciśnięciu którego przekaźnik od tego 'coś' zwiera 2 z 3 na czas zamykania i puszcza jak dojedzie do końca. można to dorobić równolegle, zostawiając przycisk od zamykania bez zmian, by był nienaruszony, a można rozłączyć ten od zamykania z kostki (wziąść z niej kabel przeciąć od 3 go styku) i ten kabel dać na swoje coś a powrót z tego na kabel obcięty idący do instalacji; znaczy się jakby w szereg, ale dodając zewn zasilanie do tego 'czegoś' centralki powiedzmy; takie dwa sposoby widzę;
do wyboru; rozumiesz chyba o co mi chodzi? że przycisk od zamykania odetniesz jakby i on będzie tylko wyzwalał 'centralkę' a ta dopiero z powrotem na kabel zamykający będzie podpięta; albo bez naruszania tego dorobić sobie trzeci, swój przycisk i równolegle kabelkami do kostki się dopiąć, wtedy i działa 'orgianlnie po staremu' i działa też to dorobione;
druga sprawa, jeśli się na jedną z w/w opcji zdecydujesz - A) czy robić to jako jakiś przerzutnik nazwijmy to, który po wyzwoleniu naciśnięciem tak długo podaje zasilanie na kabel zamykający (symuluje naciśnięcie przycisku) aż zostanie 'zresetowany' z powrotem w stan spoczynku poprzez czujnik domknięcia, który nie wiem czy jest w dachu //to musimy ustalić// czy czujnik jakiś domknięcia byś sobie dorobił (magnes i kontaktron lub jakiś przycisk w dach wmontować co go dach ściśnie czy prędzej taki jakby przycisk ale są takie z blaszką małe, nie pamiętam nazwy...).
B) robić to jako zwykły układ czasowy prosty, który raz wyregulujesz np na naście sekund, ile tam trzeba by zamknął dach od pełnego otwarcia i wtedy taki układ zawsze przez taki czas jakby 'trzyma' przycisk zamykający a potem puszcza; jest to proste, nie trzeba czujnika żadnego (chyba , że masz taki w dachu to super by było), ale z kolei - jeśli np pełne zamknięcie z pełnego otwarcia trwa np 10 sekund ale dach miałeś do połowy a naciśniesz to 'czasówka' domknie dach w np 5 sekund ale mając ustawione 10 jeszcze przez 5 po domknięciu będzie trzymać przycisk... nie wiem jak tam z odcięciem silniczków jest, czy się nie zjarają;
>>> właśnie - czy kiedykolwiek próbowałeś zamykając dach trzymać przycisk od zamykania jeszcze jakiś czas po zamknięciu? czy na siłę silnik dalej mieli mimo, że dach zamknięty, czy coś go odcina?
bo jeśli odcina, to wtedy super i nie ma się czym martwić i najprostszy układ czasowy, anwet na popularynm do wielu rzeczy ne555 można zrobić i przekaźniku; kilka elementów za kilka zeta dosłownie; równolegle podpinasz swój dodatkowy przycisk albo podłączasz pod ten zamykający;
wszystko zależy jak to jest z ty dachem, czy ma jakiś czujnik, czy coś go odcina i jak to chcesz.... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-06-2008, 18:08
|
|
|
unknown, trochę to dla mnie trudne ale może jakoś to spróbuję rozszyfrować. Przeczytam to jeszcze ze 3 , 4 razy i może będę wiedział o co chodzi.
A więc tak.
Specjalnie zszedłem na parking (z czwartego piętra ) ale czego się nie robi dla swojego autka.
Naciskam przycisk, szyberdach dochodzi do końca i silnik się wyłącza. Ta sama sytuacja jest przy zamykaniu.
Prąd jest tylko w zestawieniu 2-3 i 2-4
Najlepiej byłoby zrobić tak żeby jeden przycisk był do ręcznego otwierania a drugi do automatycznego. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-06-2008, 23:40
|
|
|
ok, (a, ja mieszkam na '4 i pół' piętrze, takie wysokie 4, więc nie musisz mówić...)...
czyli masz jakieś odcięcie i nie trzeba się tym przejmować; skoro orginalne chcesz zostawić przyciski do ręcznego sterowania to prosty układ czasowy, identyczny niemal jak ten w temacie o "asystencie odprowadzania do domu" starczy zrobić albo i identyczny nawet, pomyślę, który się równolegle pod przycisk podłączy do kabelków i będzie udawa 'trzymanie' przycisku po wyzwoleniu go tym dodatkowym jaki chcesz mieć; od jutra do roboty wracam z L4 :-/ więc z czasem różnie, ale może, mam nadzieję, nawet jutro Ci to rozrysuję... a! jeszcze pytanie, bo to zależy co chcesz zrobić: czy mieć ręcznie, na starych przyciskach otwórz/zamknij a dodatkowo TYLKO domykanie do końca automatycznie (bo tak rozumiałem na początku) czy chcesz mieć i domykanie do końca po naciśnięciu dodatkowego przycisku i otieranie do końca po naciśnięciu drugiego dodatkowego przycisku (jakby dwa układy), bo to troszkę zmienia postać rzeczy; obie wersje wykonalne, tylko troszkę więcej może myślenia, by nie robić dwóch identycznych układów a jakoś w jeden to upchać; |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-06-2008, 05:10
|
|
|
unknown, zrób tak żeby działało i było łatwiejsze dla Ciebie do wymyślenia. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-07-2008, 19:54
|
|
|
młody, w głowie mam mniej więcej koncepcję, nawet raczej dwukierunkowy automat, zobaczę, byle było proste byś sam złożył; miałem , wiem, wczoraj robić, dziś ergh pewno też nie zdążę ale spróbuję jutro...
od rana w robocie, kfasy, po robocie kfasy, ludzie (fuchy) dzwonią i się upominają o coś, tu znajomy coś prosi, tu załatwienia z WKU (trepy co chwilę by mnie ścigli.. o takiego w...) i ogólnie dzień za...y, wpadłem teraz na 5 minut do domu coś przegryźć i znikam dalej do obowiązków itp... wrócę pewno się wyspać a rano do roboty i do wieczora.. taki p..y okres.... ale jutro powino być lepiej....
** Dodano: 01-07-2008, 20:57 **
ogólnie to jakiś prosty układzik raczej na ne555, kilka kondensatorków, rezystorków i diód i dwa przekaźniki podwójne, to powinno dać się złożyć byś miał dwa dodatkowe przyciski (albo jeden dodatkowy dwukierunkowy, są takie za 2 zeta, w Digitronie w Bielsku lub Nowym Elektroniku) i jak się uda, tylko muszę to obmyślić, to będziez miał automat w obie strony otw/zamk... tylko proszę cierpliwości... mnie ten ostatni zajob też wk.. ale co poradzę... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-07-2008, 20:08
|
|
|
unknown, nie ma problemu. Będę cierpliwie czekał tak długo aż będziesz miał czas także spokojnie. Digitron kojarzę więc nie będzie problemu.
Też mam teraz zajob w robocie także rozumiem Cię w 100% |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-07-2008, 18:12
|
|
|
mam schemat dla Ciebie, automatyczne i zamykanie i otwieranie, prościutki, jeden scalak za 2 zeta, z 3 kondensatory, kilka diód i rezystorów, 2 przekaźniki podwójne i 2 przyciski podwójne; schemat jest w ersji kartkowej mocno roboczej, jak cokolwiek na komputra go przerzucę to ci poślę , może jeszcze zasymuluję czy zadziała ale musi; będzie miał regulowany czas na wykonanie ruchu otw / zamk więc nawet jakbyś krańcówek-odcięcia nie mia to nie powinno się nic stać;
tylko muszę znaleźć chwilę przenieść to na kompa;
proszę, powiedz, że masz kogoś kto Ci polutuje albo sam dasz radę i nie trzeba Ci wymyślać płytki czy czegoś, że tak na 'pająka' lutować dasz radę albo na płytce uniwersalnej...
bo najchętniej sam schemat ideowy bym podesłał (ale nie wiem czy dziś go przeczucę na kompa jeszcze), a płytkę zaś zmyślać... heh... ew kilka podpowiedzi jak to prościej zlutować... dobra, znikam, mam dziś co robić heh jak ostatnio ciągle...
** Dodano: 02-07-2008, 19:17 **
aha, przyciski te dodatkowe, podwójne będą osobno gdzieś montowane, dasz sobie gdzie chcesz, a stare nadal będą działać jak działały do tej pory; układzik będzie jakby' udawał ich naciskanie' i przytrzymanie jakiś czas ale ręcznie też je można naciskać dalej zamiast tych co dojdą. |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-07-2008, 18:20
|
|
|
unknown, dam radę. Nic nie jest mi straszne
To czekam na schemat.
Wielkie dzięki
Jestem Ci winny kilka |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 03-07-2008, 17:36
|
|
|
postaram się dziś nad tym siąść [wiem.. wiem... ale się postaram znaleźć chwilkę i przerobić na czytelny]
** Dodano: 03-07-2008, 19:42 **
muszę więc lecieć, więc pokrótce wstępnie - opatrz obrazek, schemat jest, widać co kupić, potem/jutro Ci jeszcze raz podsumuję, płytkę może uniwersalną; przekaźniki są podwójne (ma każdy 2 pary styków które załącza); diody to 1N4001 ew. 1N4148.
przyciski zwierne podwójne (podobnie jak przekaźniki).
tam gdzie masa tam masa, gdzie plus to widać.
mówiłeś:
" drugi styk-przewód czerwono-żółty-zasilanie po włączeniu zapłonu
trzeci styk-przewód niebieski- prąd przy zamykaniu szyberdachu
czwarty styk-przewód biały-prąd przy otwieraniu szyberdachu "
zarówno przekaźnik od zamykania jak i od otwierania będą mieć jeden styk więc wspólny
(chodzi mi o te 'wyjściowe', wyprowadziłem je z każdego przekaźnika podwójnego na 2 'kropki').
czyli 2 styk jest wspólny i podłączasz do każdego z przekaźników, do pierwszej kropki każdego
trzeci styk podłączasz do drugiej kropki od zamykającego a czwarty do drugiej od otweirającego.
Potencjometrem R 47 kOhm regulujesz czas ruchu szyberdachu (działania przekaźnika).
Musisz ustawić tak by jak masz w pełni otwarty a naciśniesz zamykanie dojechało do końca.
tylko nie ustaw za długo, tak na styk, bo za długo jak ustawisz to dojedzie do końca
ale jeszcze chwilę będzie 'trzymać' jakby przycisk...
części to koszt nie wiem, 10 zeta? NE555 1,20 zł kosztuje, przekaźniki po 2 zeta, przyciski też, a reszta grosze... płytka uniwersalna jeszcze może 2 zeta.
szczegoły co to jak to jak podłączyć i wyjaśnienie dokładniejsze potem/jutro jak zdążę, też wskazówki montażu.
pzdr
** Dodano: 04-07-2008, 00:11 **
co do podwójnych przekaźników (są też w digitronie) - mogą mieć inny rozkład wyprowadzeń;
te tu pokazane - jakby wziąść jeden taki:
ma nóżki od cewki na dole,
jakby tylko boczne nóżki ponumerować zaczynając od góry do dou, lewy 'bok':
1 - zwarte z 3 w stanie spoczynku
2 - zwarte z 2 w stanie działania - zasilania na cewkę przekaźnika
3 - 'wejście' zwierane do 1 lub 2
analogicznie od góry do dołu jest prawy 'bok' 4, 5, 6, takiego przekaźnika, 4 zw z 6 spocz, 5 zw z 6 działanie, 6 - przełączane do 4 lub 5;
1-..-4
2-..-5
3-..-6
''|''''|'''
''|''''|'''
cewka
jak kupisz inne to posprawdzaj na których nóżkach jest cewka , na których we przełączne a na których wyjścia;
ważne by były to przekaźniki -podwójne- czyli takie co przełączają naraz 2 zestawy typu "wejście pomiędzy 2 wyjścia"
niezależnie, czyli by np nie było zwarte 3 z 6 na stałe...
chyba wiesz o co chodzi.
przyciski do zamykania [1][1] i otwierania [2][2] są też podwójne, czyli po naciśniciu takiego musi naraz zwierać jedno we z jednym wy i drugie wejście z drugim wyjściem, zarówno przycisk [1][1] jak i [2][2], ich wejścia nie są ze sobą oczywiście zwarte jak w przycisku pojedynczym , np tzw microswitch'u...
możesz kupić dwa osobne podwójne przyciski i je gdzieś dać, ale możliwe, że znajdziesz taki przycisk trzypozycyjny, na środku nic (0) ale mający pozycje 1 i 2 (dwa różne boczne położenia), który ma w sobie jakby dwa takie podwójne, w położeniu lewym zwiera podwójnie we1-wy1, we2-wy2, w położeniu środek nic , w położeniu prawym zwiera we3-wy3, we4-wy-4. Zauważ też, że wejścia przycisku zamykającego jak i otwierającego są w obydwu i do plusa (czerwona ścieżka) i do wyzwalania masą (filetowa, czarna ), więc możesz też kupić taki przełącznik 3 pozycyjny, który ma 6 nóżek, jeśli:
1-..-4''''''I
2-..-5''''''0
3-..-6''''''II
w położeniu "0" nie zwiera nic z niczym, totalnie nic;
w położeniu "I" zwiera nóżki 2 z 1 ORAZ 5 z 4 jednocześnie, ale __nic poza tym__ (np nie zwiera 2 z 5 wtedy);
w położeniu "II" zwiera nóżki 2 z 3 ORAZ 5 z 6 jednocześnie, ale __nic poza tym__ (np nie zwiera 2 z 5 wtedy).
jeśli dokładnie taki byś dostał, podobny nieco jak np od el. szyb jest, to wtedy na nóżki:
2 dajesz plus zasilania (czerwona "ścieżka" schemaciku)
1 dajesz na we przekaźnika jednego przez diodę, tak jak na schemacie,
3 dajesz na we drugiego przekaźnika przez diodę..
5 dajesz "fioletową" ścieżkę, idącą z nóżki TRI układu NE555
4 i 6 zwierasz razem i do masy dajesz.
W efekcie, w położeniu "0" przełącznk taki nic nie zwiera, ale przy naciśnięciu w położenie "I" lub "II" będzie podawał czerwony plus przez diodę na wybrany przekaźnik na wystartowanie tylko tego jednego nim go układ podtrzyma, przekaźnik wybrany położeniem "I" lub "II", a niezależnie czy wybrane jest "I" czy "II" będzie masa podawana na we TRI wyzwalająca odliczanie czasu podtrzymania.
mam nadzieję, że wiesz o co chodzi.
Przełącznika taki "I-0-II" oczywiście musi samoczynnie wracać na położenie "0" natychmiast, jedynie dać się nacisnąć na położenie I lub II ale po puszczeniu ma wracać od razu na "0", nie jest to więc taki jak np do instalek LPG gaźnikowych dawany był...
Na płytce niedużej uniwersalnej to się wszystko pomieści.
Jakby coś nie działało dobrze, ale musi, to najwyżej się przerobi, przez tranzystor sterowanie przekaźnikiem czy cuś, jakiś kondziorek 4700uF na zasilaniu jakby skoki były w instalacji za duże itp..
ale raczej powinno działać do strzału, tylko wyregulować czas potencjometrem tj.
otwierasz dach na maxa orginalnym przyciskiem;
ustawiasz w tym tu układziku potencjometrem np na połowę skali jakiś czas, załóżmy, że będzie ciut za mały ale nieważne;
naciskasz (przytrzymaj z 0,5 sek, sekundę max) auto-zamykanie, dach powinien się zamykać; jeśli nie dojedzie do końca to masz na potencjometrze za krótki czas ustawiony; więc "ręcznie" orginalnym fabrycznym przyciskiem otwórz do końca, podreguluj ciut potencjometrem czas (wydłuż), naciśnij znowu auto- zamykanie i patrz czy dojecha do końca;
po to to , by ustawić tak czas 'na styk' , akurat by dach dojeżdża do końca, niewiele dłużej, by układzik nie 'trzymał' zamykania jeszcze za długo po zamknięciu już dachu, bo jakby Ci fabryczne odcięcie szwankowało to szkoda silniczki przepalić...
na płytce uniwersalnej złożysz wszystko;
kup za 20 groszy podstawkę pod ten scalak NE555 i ją wlutuj, w nią scalak na końcu wsadzisz jak wsio gotowe będzie.
nóżki NE555 numerujesz odwrotnie do zegara, czyli GND to 1, Trigger to 2, Out to 3, Reset to 4, Control Voltage to 5, Treshold to 6, Discharge to 7 i Vcc to 8.
na płytce uniwersalnej włóż sobie podstawkę pod NE555 i np zacznij od doginania z drugiej strony płytki nóżek podstawki do siebie, będzie łatwiej, tj. np 6 w górę i 7 w dół, czyli do siebie idą bo będą i tak zwarte, 4 i 8 idą obie wprost na plus zasilania czyli możesz nóżkę 4 w stronę środka podstawki dogiąć i pod podstawką jakby wykonać lut/zworkę/ 'ścieżkę' z drutku w stronę nóżki 8, będą już też więc zwarte; inne elementy jakoś blisko porozmiszczaj, nie pomyl nic i będzie szło. najwyżej np na przekaźniki (ich nóżki) dziurki w płytce rozwiercić trza ciut, nóżki dogiąć ciut....
chyba tyle na razie; płytki wymyślać nie trzeba myślę, poradzisz sobie;
jak coś niejasne to pisz tu;
pzdr
** Dodano: 04-07-2008, 00:36 **
Co trzeba kupić (mając lutownicę, cynę, chęci, obcinaczki, jakieś kabelki, druciki do połączeń, robienia 'ścieżek'..)
-płytkę uniwersalną;
-podstawkę DIL 8 pod NE555
-scalak NE555
-2 podwójne (!) przekaźniki, na 12V cewka oczywiście a co do obciążalności to takie 3 A powinny starczyć jeśli to nie steruje bezpośrednio silniczkami a czmyś fabrycznym dalej, jeśli nie wiesz to może 10A wziąść.
-jeden taki zespolony podwójny trzypozycyjny przycisk-przełącznik (ale -wracający- sam na 0) lub osobno dwa podwójne przyciski
-rezystorek 1 kOhm
-potencjometr 47kOhm
-kondensator elektrolityczny 470 uF / 16V
-kondensator ceramiczny lub MKT lub MKSE 100nF
-6 szt diód prostowniczych 1N4001 lub 1N4148
-2 szt kondensator elektrolityczny 100uF/16V (te przy przekaźnikach; teoretycznie nie są potrzebne, ale w praktyce jakby coś miało opóźnienie i miało nie zaskoczyć - niech są)
to chyba wszystko; w sumie strzelam 13, może 14-15 zł...
** Dodano: 04-07-2008, 00:37 **
..teraz muszę kiedyś znaleźć czas na 'asystenta' odprowadzania do domu światłami... też będzie prosy, w zasadzie ten układ minimalnie przerobić... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 04-07-2008, 05:10
|
|
|
unknown, WIELKI WIELKIE DZIĘKI.
Przy okazji zgadamy się gdzieś i podrzucę Ci
W przyszłym tygodniu się za to wezmę i wszystko opiszę. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 04-07-2008, 06:27
|
|
|
spoko, nie ma problemu, jak mogę to pomogę, tylko ostatnio mm za dużo na łbie i ciężko mnie złapać, a jak już mi się wieczorem chwila czasu trafi to terminarz piwny mam raczej zawsze wypełniony
no ale takie piwko w rezerwie u Ciebie na pewno może się przydać pomyślimy...
poskładaj to spokojnie, ja bym Ci złożył, ale nie wiem zaś kiedy; jakby coś nie tak było to pisz. |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|