Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana paska rozrządu Tempra 1,6 OPIS
Autor Wiadomość
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 08-07-2005, 09:33   Wymiana paska rozrządu Tempra 1,6 OPIS

Przeczytaj dokładnie zanim zaczniesz wymieniać pasek
W zeszłym tygodniu wymieniałem sam rozrząd Tempra 1,6 1993 r i chciałbym się podzielić uwagami i spostrzeżeniami.

Może jak ktoś będzie sam wymieniał to się przyda.

Pasek i napinacz powinno się kupować nowy.

1. Na początku nalyży odkręcić osłonę plastikową osłaniającą rozrząd.

2. Poluzować nakrętkę nr 36 na kole pasowy, jest tutaj mały problem, bo włączenie 1 biegu, i hamulca u mnie niewiele pomogło, ale najlepiej jest zablokować koło zamachowe płaskownikiem ok 2-3 cm w okienku do sprawdzania wyprzedzenia kąta zapłonu na obudowie sprzęgła. Wstawić ten płaskownik pomiędzy śróby 10mm dokręcające zespół oprawy sprzęgła do koła zamachowego a o brzeg okienka. Odkręcać normalnie czyli w lewo (bo w innych samochodach, odkręcało się w prawo) i śruba powinna być już poluzowana.

3. Podnieść samochód i odkręcić prawe koło.

4. Odkręcić plastikową osłonę i już widzimy dokładnie cały rozrząd.

5. Ustawić punkty na kołach zębatych. Jeżeli wymieniamy pasek na nowy, a nie zerwał się to starczy ustawić tłok cylindra 1 GMP w okienku na obudowie sprzęgła na 0 i punkty na kołach powinny się zgadzać, chyba że były źle ustawione.
Jeżeli pasek się zerwał (lub przestawił nam się koła zębate przy ściąganiu paska) ustawiamy tak. Koło zębate wału rozrządu (górne) ustawia się po podniesieniu plastikowego paska (nie wiem jak to nazwać) do góry jest tam wypustka i do niej trzeba ustawić nacięcie pomiędzy zębami na kole zębatym do tej wypustki.
Koło zębate wału korbowego (dolne) ustawia się po ściągnięciu koła pasowego. Jest tam klin trzymający koło pasowe i ten klin ustawiamy do punktu na obudowie. Na kole zębatym jest jeszcze jedna cienka kreseczka, ale ona służy do czegoś innego opiszę to później. I to by było na razie tyle z ustawieniami.

6. Po ustawieniu tych znaków, odkręcamy poluzowaną nakrętkę nr 36 i ściągamy koło zamachowe. Sprawdzamy jeszcze raz punkty.

7. Odkręcamy napinacz i delkatnie go ściągamy.

8. Ściągamy pasek.

9. Nakładamy nowy napinacz.

10. Jeszcze raz sprawdzamy punkty na kołach czy się zgadzają

11. Pasek rozrządu. Są dwa sposoby zakładania paska

(1) Albo ustawiamy koła górne i dolne do punktów i zakładamy pasek (na paskach powinien być kierunek) Trudniejsza sprawa! Bo trzeba celować i kilka razy przestawiać zęby wcześniej przed punktem.

(2) Na pasku rozrządu są dwie kreski (jeżeli jest nowy). Po przeliczeniu zębów (pomiędzy tymi kreskami), jeżeli pamiętam to jest 77 i 66. 77 zębów powinno być po lewej stronie przy zakładaniu paska, a 66 po prawej patrząc z przodu na ten pasek.
Na dolnym kole zębatym jest cienka kreska (już o tym pisałem) do tej cienkiej kreski ustawiamy kreskę na pasku rozrządu pamiętajmy 66 zębów ma być po prawej stronie. Drugą kreskę na pasku rozrządu ustawiamy do nacięcia na kole zębatym górnym.

I tak powinniśmy założyć pasek najlepiej we dwie osoby jest łatwiej. Jedna trzyma pasek na dole druga ustawia na górze.
I sprawdzamy ponownie wszystkie punkty ustawcze

12. Do naciągnięcia nainacza jest specjalny przyrząd. Na tym przyrządzie wiesza się ciężarek, ale z tego co wiem tak ustawia się dylko w silnikach Tipo 1,1 Tempra 1,8 i wysokoprężnych. W 1,6 ciężarka nie potrzeba. Ja tego przyrządu nie miałem i ustawiałem tak. Na napinaczu są trzy dziury (zobaczcie przed ściągnięciem paska mniej więcej w jakim są położeniu). W dwie dziury (te które były przed ściągnięcie paska ustawione poziomo, one zmieniły ustawienie po poluzowaniu napinacza) wsadziłem dwa srubokręty, a pomiędzy te śrubokręty jeszcze jeden i tym ostatnim śrubokrętem naciągałem napinacz tak aby te dwie dziurki były ustawione poziomo do silnika. Można użyć jeszcze jak czytałem na forum klucz od szlifierki kątowej dużej (też jest jakiś sposób). I dokręcamy napinacz. Po dokręceniu napinacza można sprawdzić pasek czy jest dobrze napięty przekręcając go o 90 stopni nie powinno być więcej, w środku paska pomiędzy kołem zębatym wału rozrządu a kołem wałka pośredniego. A przy okazji koło wałka pośredniego nie ma żadnych punktów ustawczych.

13 Zakładamy koło pasowe.
14 Zakręcamy nakrętkę koła pasowego
15 Zakładamy osłone plastikową
16 Zakładamy koło
17 Odpalamy i jest wszystko OK

Momenty dokręcania nakrętek
Koło pasowe 137 Nm
Napinacza 44 Nm

Nakrętkę napinacza dokręcałem na oko tak by jej nie urwać i by nie była za słabo, bo nie mam klucza dynamometrycznego
Nakrętkę koła pasowego jak najmocniej.

Tak to robiłem za złe założenie paska nie odpowiadam.

Przejechałem już okoła 2000 km i jest wszystko ok.

POWODZENIA!!
Jak coś nie jest jasne to piszcie[/b]
  
  
 
gaabik 


Wiek: 46
Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 83
Skąd: Poniatowa
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 08-07-2005, 09:45   

Dzięki bardzo bardzo pozyteczne informacje.Oczywiście skopiowano i wydrukowano.
     assistance   Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-07-2005, 10:43   

bardzo pożyteczne, choć bez konieczności (awaria) wolałbym sam nie ruszać :-) a profilaktyczne zmiany dać mechanikowi robić, tu w razie przestawienia za duże koszty jak silnik pójdzie... ale thx za opis! może trzeba kiedyś będzie samemu zmieniać
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 08-07-2005, 10:53   

Nie jest to trudne i nie lubię oddawać samochód do mechaników. Jak sam zrobię to przynajmiej wiem na przyszłość co z czym się je.

[ Dodano: 08-07-2005, 10:57 ]
Wysłałem ten post nie do tego działu i nie wiem jak go z tąd usunąć. Jestem początkującym forumowiczem.

[ Dodano: 08-07-2005, 11:05 ]
Chyba że może zostać
  
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 08-07-2005, 11:58   

Adam1971 napisał/a:
Wysłałem ten post nie do tego działu i nie wiem jak go z tąd usunąć. Jestem początkującym forumowiczem.


Jest juz tam gdzie trzeba.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
gulczas 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 28 Cze 2005
Posty: 171
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-07-2005, 13:18   

No naprawde musze pogratulowadz koledze Adam1971. Opis jest dośc dokladny i rzeczowy.
Może przy następnej wymianie sam to zrobie? Kto wie.....
Ale jeszcze musze sporo przejechac bo 2 miechy temu wymienialem pasek i napinasz...

Jeszcze raz gratulacje....
     assistance   Moneta
 
 
Kawka_Piotr 
witamy nowego


Wiek: 40
Dołączył: 19 Lis 2007
Posty: 4
Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 04-12-2007, 22:20   

witam
Ja tez zmieniłem paseki i mam mały problem bo po zapaleniu silnika cały czas coś cyka tak jakby pasek gdzieś o cos ocierał muj mechanik twierdzi ze jest ok ale mu nie wieze.
Twierdzi ze alternato tak moze cykać bo pasek jest dobrze naciagniety wiezycie bo ja nie jak ktośsie zna niech napisze co o tym mysli moje autko to Tempra 2,0 , 16V --96r .
Pozdrawiam Piotr :idea:
_________________
Piotr_Kawka
  
 
 skype
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 05-12-2007, 14:02   

Adam1971, opis sie przyda bardzo bo w tym tygodniu mam zamiar wymieniac w/w pasek :D napewno bedzie łatwiej.
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 05-12-2007, 22:53   

W Downloadzie też jest opis+foto.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
przemog666 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 43
Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 541
Skąd: Mysłowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-12-2007, 10:57   

Świetny opis. A czy ten opis tyczy się silników OHC czy DOHC? Bo się już zamotałem...ale wg tekstu, to chyba OHC.
_________________
było - FIAT 126p
było - ŁADA WAZ 2103 1,5 83hp
było - stado "poldolotów" od Borewicza do Caro
było - FORD ESCORT 1,3 MK3 + LPG
było - FORD ESCORT 1,6 XR3i MK4 + LPG
było - FIAT TIPO 1,4 + LPG
było - FIAT TIPO 1,6 DOHC + LPG
było - MITSUBISHI COLT III 1,6 dajzel nonturbo
było - FIAT CZINKŁACZENTO 700 + LPG
było - NISSAN SUNNY 1,4 16V + LPG
było - FIAT TEMPRA 2,0 8V AUTOMAT + LPG
Jest - FIAT PUNTO II FL 1,3 16V dajzel
było - Mercedes Actros 380 Euro3
było - Volvo FH 400 Euro3
było - Renault Premium DCI 410 Euro5
było - drugie Renault Premium DCI 410 Euro5
jest - Scania P420 Euro4
     assistance
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 06-12-2007, 11:32   

Ten u góry i mój opis z Downloadu są do silników OHC, ale przy DOHC będzie podobnie.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Tobi 



Dołączył: 21 Wrz 2006
Posty: 287
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-12-2007, 14:46   

Czy przy wymianie rozrządu oprócz paska i rolki warto wymienić coś jeszcze?
_________________
Tempra 1.6S gaźnik + LPG

Zamawiaj jedzenie przez internet.
Moje domeny na sprzedaż.
     assistance   Moneta
 
 skype
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 13-12-2007, 13:09   

Tobi, trzeba sprawdzić stan uszczelniaczy na wałku i wale i jeżeli się zaczynają pocić to pasiło by wymienić.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load