Jak Sprawdzić jaki mam olej? |
Autor |
Wiadomość |
Larry075
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2009 Posty: 424 Skąd: belchatow
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-11-2009, 18:57 Jak Sprawdzić jaki mam olej?
|
|
|
Witam, mimo że to jest forum o tipo i tempra uznałem że temat jest bardziej uniwersalny. Jutro jade po samochód ale juz myśle o pierwszych problemach. Nie wiem jak sprawdzić czy olej jest syntetyczny, pół syntetyczny czy tez mineralny. Auto jest dosyc wiekowe (zasługuje na miano zabytku) i nie chciał bym zniszczyć silnika poprzez zalanie go syntetycznym ani też chciałbym miec dobre smarowanie (co w przypadku mineralnego nie jest zbyt dobre). Jest na to jakiś sposób? |
|
|
|
|
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 19:10
|
|
|
Larry075, raczej nie sprawdzisz tak "na oko" Może właściciel Ci powie, albo ma zawieszkę pod maską. Najlepiej wylać cały. Skoro nie chcesz syntetyka, ani minerala to zostaje półsyntetyk |
_________________
|
|
|
|
|
Larry075
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2009 Posty: 424 Skąd: belchatow
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-11-2009, 19:31
|
|
|
mrk69, wiesz, jest to FSO Polonez a smarowanie w nich nie było najlepsze... Boje się syntetika, czemu? Może to wiesz, ale w silnikach o znacznym przebiego na oleju mineralnym powstaje taki nagar który jest wypłukiwany przez mineralny. Objawia się to natychmiastowym luzem np. na panewkach i klekot. Nie wiem jak to jest z olejem pół syntetycznym. Może wiesz?
Mineralnego wolał bym uniknąć z powodu słabych własności smarujących co jest bardzo ważne w tej wersji silnikowej. Osoba od ktorego go nabyłem mało zorientowana...
ps. Może w jakiś serwisach mi powiedzą?
A tak z innej paki, nie wiedzie może czym różnią się rozrządy SOHC od OHC? |
|
|
|
|
jagy
Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2009 Posty: 51 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 19:56
|
|
|
Larry075 napisał/a: | . Może w jakiś serwisach mi powiedzą? |
Nikt CI tego nie powie,bo niby po czym mają to poznać.Właśnie do starych aut należy lać mineralny,bo jak sam piszesz,po nalaniu syntetyku w silniku mogą wyjść wszystkie luzy,wycieki.Jeszcze piszesz,że poprzedni właściciel nie ogarnia za bardzo,więc na pewno nie zalewał auta syntetyki,półsyntetykiem,bo są droższe od mineralnego. |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 25-11-2009, 20:02
|
|
|
Larry075, lej minerała. Auto nie będzie jeździło po rajdach tylko dupowóz. Takim czymś silnika nie zajedziesz na mineralnym |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
brynol69
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 22 Sty 2008 Posty: 346 Skąd: Imielin
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 20:02
|
|
|
nie ma znaczenia jaki masz olej, możesz doalć jaki chcesz albo zmienić na jaki chcesz, nie wierz w to co mówią że nie można zalać lepszego oleju niż ten który masz (np rzadszego lub syntetyka), jak zalejesz żadszy to najwyżej zacznie Ci się pocić albo gdzieś wyciekać, najlepiej lać najlepszy na jaki Cie stać:) |
|
|
|
|
Kaputzin
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 12 Sty 2009 Posty: 157 Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 20:02
|
|
|
Nikt Ci tego nie powie, że na oko to jest olej mineralny czy syntetyczny A skoro poprzedni właściciel niekumaty w te tematy to możliwe że oleju już długo nie zmieniał więc chyba czas najwyższy na odrobinę świeżości w silniku Ja też słyszałem taką teorię, że do starszych silników lepiej lać mineralny ale wybór i tak należy do Ciebie |
_________________ *** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***
"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie" |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 25-11-2009, 20:03
|
|
|
Larry075 napisał/a: | SOHC od OHC |
a to nie to samo ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 20:06
|
|
|
Larry075, jaki to silnik? rocznik poldka? jakoś nie wyobrażam sobie tego auta po kilkunastu latach jeżdżącego na półsyntetyku czy syntetyku, jeśli nie miał ostatnio remontu silnika. A pamiętaj, że silniki 1,5 i 1,6 w poldku lubiły wyciekać gdzie tylko się dało. Dlatego polecam TYLKO minerał. A co do smarowania - nie było takie złe, a silniki te przyjmowały (szczególnie 1.5) każdy olej. Jeździłem trzema poldonami, to wiem co mówię. Jeśli boisz się o silnik to przede wszystkim wymień olej i filtr tuż po zakupie.
Larry075 napisał/a: | czym różnią się rozrządy SOHC od OHC | z tego co pamiętam jedno i drugie to to samo, czyli jeden wałek rozrządu. "S" jest skrótem od "single" czyli jeden wałek. Gdyby były dwa wałki to byłoby "D" jak "double"
** Dodano: 25-11-2009, 20:10 **
brynol69 napisał/a: | jak zalejesz żadszy to najwyżej zacznie Ci się pocić albo gdzieś wyciekać, najlepiej lać najlepszy na jaki Cie stać:) | "najwyżej" zanieczyścisz środowisko i oczyścisz swój portfel. Bzdura! Lej minerał, albo zrób remont generalny i wtedy kombinuj z syntetykiem. Ale w takim układzie (mając tyle siana na remonty) nie kupowałbyś Poldka. Chyba, że jesteś kolekcjonerem |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
Larry075
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2009 Posty: 424 Skąd: belchatow
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-11-2009, 21:29
|
|
|
ciechu, Silnik 1500ccm chyba OHV rocznik '90 Jestem kolekcjonerem, to znaczy zawsze chciałem go mieć, kiedyś dziadek miał i niestety zmarł śmiercią tragiczną (spalił się) - poprostu kocham nim jeździć.
SOHC naciska na zawór poprzez popychacz (tzw. wachadło) a w OHC wałek naciska poprzez "szklanke" na zawór.
Olej mam zamiar wymienić odrazu po zakupie (oczywiście filtry też) i bez wzglądu na to czy to polonez czy porshe chce aby mój silnik pracował w najlepszych warunkach. No jeśli zdecyduje sie na mineralny to jaki wybrać ?
PS. szukam przedniego zderzaka, może komuś jakiś zalega? |
_________________ "mu dać dwie metalowe kulki w pomieszczeniu 2x2m to jedną by zepsuł a drugą zgubił." |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 21:35
|
|
|
ostatnio zaglądałem do książki serwisowej i przeczytałem coś co mnie zdziwiło trochę . mianowicie według książki do 1.4 i 1.6 zaleca sie lać 10w40 ( syntetyk) lub 15w40 (minerał ) zaś do silników 1.8 i 2.0 zaleca się lać tylko 15w40 |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
Larry075
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2009 Posty: 424 Skąd: belchatow
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-11-2009, 21:49
|
|
|
10W40 i 15W40 mówią o temperaturze pracy oleju a nie o klasie lepkości czy też o rodzaju - minerał syntetyk |
_________________ "mu dać dwie metalowe kulki w pomieszczeniu 2x2m to jedną by zepsuł a drugą zgubił." |
|
|
|
|
jagy
Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2009 Posty: 51 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 22:41
|
|
|
Larry075 napisał/a: | jeśli zdecyduje sie na mineralny to jaki wybrać ? |
Kolego jeśli chcesz najlepsze rozwiązania,to ja polecam MOTUL.Chyba jeden z najlepszych oleji,lany do aut sportowych,gdzie są duże przeciążenia i trudne warunki pracy. |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 26-11-2009, 01:51
|
|
|
Leśniczy napisał/a: | 10w40 ( syntetyk) |
to półsyntetyk |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Larry075
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2009 Posty: 424 Skąd: belchatow
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 26-11-2009, 09:31
|
|
|
Luczu, 10W40 może byc syntetyk moze byc pol syntetyk a moze byc nawet mineralny. Poczytaj |
_________________ "mu dać dwie metalowe kulki w pomieszczeniu 2x2m to jedną by zepsuł a drugą zgubił." |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 26-11-2009, 11:46
|
|
|
Larry075, od 0W do 5W - to oleje syntetyczne
10W - to oleje półsyntetyczne
od 15W do 25W - to oleje mineralne |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 26-11-2009, 12:29
|
|
|
Luczu, to klasa lepkości a nie oznaczenie z czego zrobione. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 26-11-2009, 12:39
|
|
|
jelcyn, Może z "prawnego" punktu widzenia tak ale czy widziałeś syntetyk 15W40 ?:] Tak się przyjęło i zazwyczaj na pułkach sklepowych kierujemy się tylko tymi oznaczeniami |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 26-11-2009, 12:58
|
|
|
Luczu, pół syntetyk pod oznaczeniem 15W jak najbardziej widziałem, za pełnymi syntetykami się nie rozglądałem więc nie powiem. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 26-11-2009, 13:04
|
|
|
jelcyn napisał/a: | pół syntetyk pod oznaczeniem 15W jak najbardziej widziałem, |
ło ja nigdy
** Dodano: 26-11-2009, 13:06 **
teraz na szybko zajrzałem na allegro i faktycznie są takie dziwne oleje |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 26-11-2009, 18:45
|
|
|
Panowie, załóżcie wątek o rodzajach oleju, bo zbaczamy małymi krokami z tematu
Larry075, polecam Elfa
za 80zł
MINERALNY OLEJ DO SILNIKÓW BENZYNOWYCH ELF SPORTI SRI 15W40 jest wielosezonowym olejem mineralnym najnowszej generacji, zestawionym ze specjalnie wyselekcjonowanych bazowych olejów mineralnych i dodatków uszlachetniających. ELF SPORTI SRI 15W40 przeszedł pozytywnie najnowsze próby „ATC i ATIEL Code of Practice” wymagane przez nowe normy ACEA oraz spełnił procedury Stowarzyszenia Producentów Dodatków (C.M.A. Code of Practice) wymagane przez API SJ.
za 55zł
ELF START 15W40 MINERALNY OLEJ DO SILNIKÓW DIESLA I BENZYNOWYCH ELF START 15W40 zalecany jest do stosowania w silnikach benzynowych i wysokoprężnych z katalizatorem spalin lub bez. Do stosowania w jeździe miejskiej i po autostradzie, w samochodach osobowych i dostawczych użytkowanych w normalnych warunkach eksploatacyjnych. ELF START 15W40 spełnia wymagania następujących norm międzynarodowych: API: SG/CF.
Ja jeżdżę na lotosie city od zawsze, ale na tym forum nie usłyszysz pochlebnych opinii na jego temat. Ja nie narzekam. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 26-11-2009, 19:45
|
|
|
ciechu napisał/a: | Ja nie narzekam. |
ja też nie narzekam mam LOTOS 10w40 ( polsyntetyk ) i jakos daje radę. Silnik mi się nie rozesrał. |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
pawel76
Pomógł: 4 razy Wiek: 48 Dołączył: 11 Mar 2008 Posty: 855 Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 26-11-2009, 20:04
|
|
|
Ja też Lotos tyle ,że 15W40 czyli minerał |
_________________ Było Tipo 1.4ie jest Astra 1.4 rocznik 97 od teściowej |
|
|
|
|
Larry075
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Wrz 2009 Posty: 424 Skąd: belchatow
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 26-11-2009, 22:51
|
|
|
15W40 to nie zadna klasa lepkosci !!! jest temperatura w jakiej oleje pracują, literka W oznacza "winter" czyli temperatury ujemne (z tym że nie znaczy że 15W to -15C, trzeba wyczytaz z tabeli). Np. 0W40 jest olejem na sezon letni od określonej temperatury a np. 15W to olej zimowy. Nie będe tu wykładu robił bo te informacje są w internecie ale dziwie się kto takie bzdury pisze, pawel76, Luczu, jelcyn, .
Są oleje za 150zł 10W40 a są też za 50 i wq was niczym się nie różnią? Różnia sie właśnie klasą lepkości... |
_________________ "mu dać dwie metalowe kulki w pomieszczeniu 2x2m to jedną by zepsuł a drugą zgubił." |
|
|
|
|
Przemek
Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 09 Lis 2007 Posty: 54 Skąd: Radom
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 26-11-2009, 23:05
|
|
|
A ja 2 lata na ELF SPORTI SRI 15W40. A w tym roku nie trafiłem na promocje to zakupiłem sobie 5l Mobila S 10w40. Może zaczął się troszke pocić na uszczelce miski i pod pokrywą zaworów ale nie jest źle. Uszczelki pod miską jak kupiłem jeszcze nie ruszałem chyba najwyższa pora a z pod klawiatury zawsze cieknie. Wymieniałem już 6 razy. Zazwyczaj 3-4-6 miesięcy i puszcza zależy jaka uszczelka. |
_________________ Fiat Tempra 1.6 ie+gaz(Dolot i wydech Węglarski Motor Sport + BLOS) |
|
|
|
|
|