Tipo gaźnik - szarpanie na niskich biegach, falujące obroty |
Autor |
Wiadomość |
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 23-03-2012, 21:22 Tipo gaźnik - szarpanie na niskich biegach, falujące obroty
|
|
|
Witam.
Od niedawna jestem posiadaczem Tipka 1.4 na gaźniku Weber 32/34, 78 km, benzyna, rocznik 92'. Przeglądałem wiele tematów na forum, ale nie znalazłem takiego który w pełni opisywał by mój problem. Postaram się opisać w skrócie o co chodzi.
Jadąc 10-20 km/h na drugim biegu po gwałtownym dodaniu gazu autem mocno szarpie 2-3 razy. Muszę dodawać gazu powoli do osiągnięcia 30 km\h, potem już jest ok. Na trójce szarpanie występuje przy przyśpieszaniu z prędkości poniżej 40 km/h, na czwórce poniżej 60 km/h. Ogólnie w pewnym przedziale obrotów występuje zanik mocy i szarpanie. Wygląda to mniej-więcej tak: ok 1000-1800 obr. auto ładnie przyśpiesza, ok 1800-2500 obr. całkowicie traci moc, od 2500 obr. odzyskuje gwałtownie napęd. Występuje jakby duża turbodziura. Im więcej osób w aucie tym silniejszy efekt.
Problem pojawia się zawsze na ciepłym silniku i z wyłączonym ręcznym ssaniem. Po mocnym wyciągnięciu ssania (prawie jak do rozruchu) turbodziury nie ma. Na zimnym silniku (poniżej 50 st) również problem nie istnieje, auto przyśpiesza w całym zakresie obrotów.
Ponadto na ciepłym i zimnym silniku falują wolne obroty, zaczyna trząść, kilka razy zgasł. Częściowo pomogło zwiększenie wolnych obrotów, nie gaśnie ale trzęsie dalej.
Rzeczy które były robione w ostatnim czasie:
- świece + kable WN
- palec i kopułka rozdzielacza
- filtr paliwa
- filtr powietrza
- sprzęgło + docisk
- rozrząd (w ASO)
Problem jest bardzo uciążliwy, muszę bardzo powoli przyśpieszać by nie szarpał i szedł równo. Może ktoś spotkał się z podobnym problemem dużej turbodziury w Tipku lub innym samochodzie w gaźnikiem Weber 32/34? Prosiłbym o pomoc w rozwiązaniu problemu. |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 23-03-2012, 21:44
|
|
|
Czeka Cie czyszczenie i regulacja gaznika-to pewne...Jak mocno depczesz na gaz poprostu sklad mieszanki paliwowo-powietrznej jest niewlasciwy i szarpie.
Moze byc tez zapchana dysza pompki gwaltownego przyspieszenia.Zajrzyj w gaznik i jednoczesnie szybko dodaj gazu.W gardzieli jest rurka z ktorej przy gwaltownym dodawaniu gazu nawet przy zgaszonym silniku powinno wyplywac paliwo.Latwo jest to sprawdzic.Jesli leci a samochod dalej szrpie to pozostaje tylko wizyta u dobrego gaznikowca bo to jednak dosc skomplikowane urzadzenie i bez wiedzy i doswiadczenia mozna zrobic tylko gorzej;) |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 23-03-2012, 22:07
|
|
|
Mam kilka pytań odnośnie regulacji/czyszczenia gaźnika.
1. Ile trwa taki zabieg w gaźnikowca, jaki jest średni koszt?
2. Czy do czyszczenia wyjmuje się cały gaźnik z silnika (odkleja m.in podstawę metalowo-gumową)?
3. Czy mogę przeczyścić ważne elementy na własną rękę (nie wyjmując gaźnika) używając prostych narzędzi i płynów czyszczących w sprayu?
Ewentualnie co ma największe znaczenie w gaźniku oprócz pompki gwałtownego przyśpieszenia?
Zastanawia mnie też czemu na zimnym silniku, czyli przez pierwsze kilka kilometrów nie ma utraty mocy. Jak zaczyna pobierać ciepłe powietrze lub gaźnik się zagrzeje zaczyna się szarpanie. |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 23-03-2012, 22:12
|
|
|
AD3) są takie preparaty, ale ich skuteczność jest dyskusyjna. Lepiej zrobić to raz a porządnie. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 23-03-2012, 22:22
|
|
|
Dodam też, że podejrzewając m.in gaźnik od 2 miesięcy dodawałem do paliwa preparaty do czyszczenia układu paliwowego/wtrysków (kupione w markecie). Wlewałem 3 razy, całe opakowanie na 40 L benzyny. Niestety nie dało to żadnego efektu, dlatego przestałem to kupować.
** Dodano: 24-03-2012, 20:39 **
Mógłbym prosić kogoś obeznanego w temacie o odpowiedź na ptk. 1 i 2? |
_________________ Fiat Tipo 1.4 (78 KM) |
|
|
|
|
przemekw
Pomógł: 1 raz Dołączył: 21 Wrz 2009 Posty: 23 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 25-03-2012, 11:29
|
|
|
To ja się wypowiem, bo regenerację gaźnika robiłem tydzień temu. Zacznij od przeczytania tego:
Regeneracja
Jak piszą wszyscy - rób sam, bo nikt nie zrobi tego tak dokładnie jak Ty. Ja siedziałem 3 dni pod rząd od skończenia pracy do wieczora.
Jak odkręcisz z góry gaźnika chwyt powietrza, to aby wyciągnąć gaźnik, musisz wykręcić 4 długie śruby i poodpinać całą resztę. Są one wkręcone w podstawę metalowo-gumową od góry przez cały gaźnik, a sama ta podstawa przykręcona jest od dołu kolektora dolotowego też na 4 śrubach (nie ma tu żadnego odklejania). Podstawy nie trzeba odkręcać do regeneracji gaźnika. |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-03-2012, 21:12
|
|
|
Przeczytałem poradnik i zastanawiam się nad wykonaniem takiej regeneracji. Nie miałem wiele wspólnego z mechaniką silnikową i boję się jednak czy będę umiał prawidłowo złożyć potem gaźnik. Wg autora poradnika regeneracja jest ostatecznością, najpierw można spróbować wyregulować gaźnik. W przyszłym tygodniu postaram się pojechać na regulację, jeżeli to nie pomoże na pewno kupię zestaw regeneracyjny i zmierzę się z gaźnikiem na stole.
Jaki jest typowy koszt regulacji? |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-03-2012, 05:34
|
|
|
Rvn, koszt regulacji w zależności od miejsca ok. 30-60zł choć nie wiem czy w twoim przypadku nie będzie wymagana regeneracja. Z opisu wynika że nie działa pompka przyspieszacza (pozycja 17 w schemacie 2.23 i 19 2.19 ) a żeby się do niej dostać i tak musisz rozebrać połowę gaźnika. Tak jak pisze ci shagger78, po dodaniu gwałtownie gazu wyzwoli odrobinę paliwa w gardziel więc łatwo to zaobserwować, gdyż jest to realizowanie podciśnieniowo /mechanicznie nie zależnie od podciśnienia w układzie dolotowym (tak jak jest to w przypadku pneumatycznej pompki przyspieszania - 19 schemat 2.23)
P.S: gaźnik na pewno wymaga regulacji bo nie powinien tak pracować, to swoją drogą. Na jałowym ma trzymać równo 900obr. i pracować w miarę kulturalnie. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 26-03-2012, 12:39
|
|
|
Jak polecał shagger78 odkręciłem górną pokrywę gaźnika i poświeciłem latarką. Nie widzę żadnego syfu w środku, wygląda bardzo czysto. Być może wlanie 3 opakowań dodatku czyszczącego do benzyny wymyło osady. Dotykałem również membran i uszczelek, które widziałem - wyglądają ładnie, miękko.
Patrząc z góry widzę 2 dysze wtryskujące paliwo. Gdy ruszam linką przyśpieszenia, z jednej dyszy (tej bliżej frontu auta) ładnie, silnie tryska paliwo, jednak tylko przy naciśnięciu linki prawie do końca (ok 70-80% zakresu). Wcześniej daje ledwie parę kropel lub wcale. Ciekawe czy ma to wpływ na tworzenie się turbodziury w zakresie 1800-2500 obr. i gwałtownym zyskaniu mocy powyżej 2500-2600 obr (czasami nawet zrywa przyczepność).
Odnośnie dobrej pracy silnika na zimnym powietrzu, to czytałem gdzieś, że zimne powietrze lepiej miesza się z paliwem. Ciepłe gorzej i gdy tylko mój silnik się zagrzeje zaczyna się szarpanie. |
|
|
|
|
Mosior
Pomógł: 9 razy Dołączył: 14 Sty 2010 Posty: 527 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-03-2012, 15:45
|
|
|
Rvn, sprawdź aparat zapłonowy a konkretnie czujnik magnetyczny czy nie ma za dużego luzu na ośce i czy regulator podciśnienia się nie zaciął oraz czy nie masz wygiętego króćca, którym jest podłączony regulator do czujnika.
Wszystko to sprawdzisz po zdjęciu kopułki, palca rozdzielacza i osłony czujnika...
ja miałem objawy takie jak opisałeś i okazało się, że po 160k przebiegu padł czujnik.. |
_________________ FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 26-03-2012, 17:57
|
|
|
Mosior, w Twoim temacie o aparacie zapłonowym zamieściłeś 2 zdjęcia wyjętego aparatu. Mógłbyś zaznaczyć na rysunku co jest co? Tzn gdzie jest czujnik magnetyczny, regulator podciśnienia i aparat właściwy Oraz w którym miejscu miałeś u siebie luzy. Nie mogę tego rozszyfrować.
Link do tematu:
http://forum.tempra.org/t...lem-vt21789.htm |
_________________ Fiat Tipo 1.4 (78 KM) |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-03-2012, 18:49
|
|
|
Rvn napisał/a: | Patrząc z góry widzę 2 dysze wtryskujące paliwo | No to coś słabo widzisz jest ich więcej.
Rvn napisał/a: | Nie widzę żadnego syfu w środku, wygląda bardzo czysto. Być może wlanie 3 opakowań dodatku czyszczącego do benzyny wymyło osady. Dotykałem również membran i uszczelek, które widziałem - wyglądają ładnie, miękko. | Dobre co to znaczy ładnie i miękko ? Jak oceniasz działanie środka nie zaglądając do wnętrza gaźnika? Co najwyżej zobaczysz czysty kolektor dolotowy . Rvn napisał/a: | Ciekawe czy ma to wpływ na tworzenie się turbodziury | No nie rozpędzaj się tak do turbo mu bardzo daleko Cytat: | Odnośnie dobrej pracy silnika na zimnym powietrzu, to czytałem gdzieś, że zimne powietrze lepiej miesza się z paliwem. Ciepłe gorzej i gdy tylko mój silnik się zagrzeje zaczyna się szarpanie. | Nie do końca tak, bo w zimie mielibyśmy + 20KM a w cale tak nie jest. Powietrze nie może być zbyt zimne jak i zbyt ciepłe. Ciepłe jest zbyt rozrzedzone zaś za zimne powoduje słabe mieszanie się z paliwem, wręcz jego ponowne zbijanie się w krople. Tak naprawdę nie jeździmy na paliwie a na jego oparach. W zbyt niskiej temperaturze wytwarza się one dużo gorzej. Rvn napisał/a: | Mosior, w Twoim temacie o aparacie zapłonowym zamieściłeś 2 zdjęcia wyjętego aparatu. Mógłbyś zaznaczyć na rysunku co jest co? | Widać jak byk, nawet jest opisane pierwsze zdjęcie to czujnik ciężko przeczytać "foto czujnika" Na drugim zdjęciu na stole leżą dwa aparaty zapłonowe. Ta gruszka zboku adatu to sterowanie podciśnieniowe. Też nie do wymyślenia zwłaszcza że idzie do niego jedyny wężyk podciśnieniowy |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
Mosior
Pomógł: 9 razy Dołączył: 14 Sty 2010 Posty: 527 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-03-2012, 19:37
|
|
|
Rvn, jak napisał JAM_BELFEGOR, nawet nie ma czego zaznaczać...Jak zdejmiesz osłonkę to zobaczysz w czym rzecz. To jest prosty mechanizm. |
_________________ FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 26-03-2012, 21:22
|
|
|
Dzięki za wyjaśnienie. Przypomnijcie sobie swój stan wiedzy kiedy zaczynaliście zabawę z mechaniką silnikową, każdy się powoli uczy pewnych rzeczy . Jutro wymontuję aparat i sprawdzę czy nigdzie nie ma luzów. |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-03-2012, 22:00
|
|
|
Rvn napisał/a: | Przypomnijcie sobie swój stan wiedzy kiedy zaczynaliście zabawę z mechaniką silnikową, | ahhh bo się jeszcze rozmarzę jak to było gdy byłem piękny i powabny a włosy rosły nie tylko pod pachami |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 26-03-2012, 22:01
|
|
|
Rvn, dobrze !! pieknie zagiales starego wyjadacza JAM_BELFEGOR`a Przemek, nie rozmarzaj sie tak...to bylo sto lat temu |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-03-2012, 17:32
|
|
|
Wymontowałem aparat zapłonowy i nie stwierdziłem żadnych luzów na ośce. Za to przyśpieszacz zapłonu (gruszka) ma małą dziurkę, widać przerdzewiało.
Ponadto byłem u gaźnikowca. Podobno gaźnik jest w dobrym stanie (membrany, uszczelki itp), został rozebrany, wyczyszczony i wyregulowany. Kąt wyprzedzenia zapłonu był za mały i była za bogata mieszanka na biegu jałowym. Mechanik stwierdził też dziurawy przyśpieszacz zapłonu i zaślepił kabel podciśnieniowy, bo łapie powietrze.
W efekcie samochód przestał szarpać, rozpędza się równo, nie trzęsie na luzie. Przyśpieszenie ma ciut gorsze, zapewne z powodu wyłączonego przyśpieszacza. Czeka mnie zakup tej części, mam nadzieję, że można to jeszcze gdzieś dostać. |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
|
|
|
|
shwax
Pomógł: 8 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Kwi 2011 Posty: 253 Skąd: Pabianice
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-03-2012, 20:44
|
|
|
Kod: | IMPULSATOR aparatu zapłonowego włoskiej firmy FACET |
Nie wiem jak się to czyta po włosku, ale po polsku brzmi świetnie |
_________________ Był: Fiat Tipo 1.4 '95
Jest: VW Golf III 1.6 '94 |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-03-2012, 21:33
|
|
|
Zamówiłem już regulator/przyśpieszacz zapłonu. Jak tylko dojdzie i go zamontuję to napiszę jak działa auto. |
_________________ Fiat Tipo 1.4 (78 KM) |
|
|
|
|
Mosior
Pomógł: 9 razy Dołączył: 14 Sty 2010 Posty: 527 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 27-03-2012, 22:54
|
|
|
Rvn, czyli z diagnozą trafiłem |
_________________ FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć |
|
|
|
|
Rvn
Dołączył: 23 Mar 2012 Posty: 10 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-03-2012, 09:48
|
|
|
Trafiłeś Mosior, problem był w aparacie zapłonowym. Czyszczenie gaźnika i ustawienie zapłonu (który pewnie sam przestawiłem niechcący) też nie zaszkodziło |
_________________ Fiat Tipo 1.4 (78 KM) |
|
|
|
|
Mosior
Pomógł: 9 razy Dołączył: 14 Sty 2010 Posty: 527 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 28-03-2012, 10:37
|
|
|
Rvn, to kliknij "pomógł" i szerokości |
_________________ FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć |
|
|
|
|
|