Regulacja zaworów |
Autor |
Wiadomość |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-03-2008, 13:04 Regulacja zaworów
|
|
|
Nie pokoi mnie jedna rzecz w moim silniku a mianowicie we wrześniu tamtego roku miałem wymieniany wałek rozrządu i regulacje zaworów, bo jedna krzywka się wytarła, po tym zabiegu wszystko grało. Od jakiegoś czasu silnik po rozgrzaniu pracuje niezbyt kulturalnie na biegu jałowym i tak jakby mocy nie miał, jest dość głośny. Dosłownie wszystkie czujniki z elektryką itd podstawiałem na próbę od ojca i efekt ten sam. Część zakupiłem nowych np czujnik temp ciecz, CPP z przepustnicą, CPW, sonda.
Od wymiany wałka i regulacji zaworów zrobiłem jakieś 4 tys km. Czy powinienem się teraz udać na sprawdzenie luzu i ew regulacje po raz kolejny?
Dodam że ojca silnik inaczej pracuje lepiej , ale słychać zawory takie terkotanie specyficzne bo nigdy nie były regulowane i jest jakby lepiej.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
yoyo

Pomógł: 44 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 10-03-2008, 15:38
|
|
|
To raczej nie jest wina zaworów, zaworki klepią na zimnym silniku przez chwilkę i zaraz cichną. Ogólnie regulacji zaworów się nie poprawia (kolejna za kilkadziesiąt tysięcy jeśli w ogóle będzie taka potrzeba)
a jak u Ciebie z olejem ? głośniejsza praca po rozgrzaniu może wskazywać np. na zużyty olej, brak mocy to już bardziej coś z mieszanką może jest za bogata i po rozgrzaniu nie potrzebuje już takiej...
jaki to właściwie jest silnik ? |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-03-2008, 16:55
|
|
|
NIe jest to wina czujników ponieważ wszystkie dosłownie podstawiałem a część wymieniłem. Mój silnik ogólnie głośniej chodzi niż u ojca a u niego jest cały czas specyficzne klepanie. A u mnie jak zaczyna się rozgrzewać około 60 stopni to zaczynają obroty cudować.
Biorę pod uwagę jeszcze jedną możliwość wypalił się zawór lub coś w podobie bo jakieś 700 km zrobiłem z wytartą krzywką. Olej zmieniam co jakieś 6 miesięcy bo mam do niego dostęp. Oleju bierze minimalnie bo sprawdzałęm ostatnio i poziom jaki był ponad pół roku temu nadal się utrzymuje.
Dlatego pytam o tą regulacje czy np po przebiegu dajmy na to 4 tys km coś się mogło ułożyć itp i teraz trzeba sprawdzić i wyregulować. Lub po wymianie wałka regulacje od razu spartolił serwis a ja tego nie odczuwałem.
** Dodano: 10-03-2008, 16:55 **
Mój silnik to 1.6 na monowtrysku jetronic. |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
 |
miszko


Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 10-03-2008, 17:03
|
|
|
A pasek Ci nie przeskoczył od rozrządu? Właśnie takie buczenie i stukanie może byc efektem tego.
Dodatkowo jazda z przestawionym paskiem prowadzi do wypalenia zaworów. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-03-2008, 17:26
|
|
|
Wiem że to możliwe, ale ja tego nie sprawdzę dam do mechanika i niech on to zobaczy.
W silniku nic nie puka itd tyle że siedząc w środku jak się przegazuje to w środku jest dość głośno a u ojca nie. No i ojca tak jakoś przyjemniej pracuje inaczej się wkręca.
Całą elektrykę i elektronikę i co jeszcze było możliwe sprawdziłęm więc doszukuje się teraz typowej sprawy mechanicznej.
W innym serwisie fiata powiedzieli że po około 5 tysiącach trzeba skontrolować luz a tam gdzie wymieniałem wałek i regulowali zawory powiedzieli że nie trzeba tego robić.
Czasem auto ma bardzo dobrego kopa i chodzi idealnie a w większości nie. I czasem na wydechu słychać specyficzne prychanie czasem więcej czasem mniej.
Bardzo się cieszyłem z zakupu tego auta bo takie włąśnie chciałem mieć ale moja cierpliwość powoli się kończy. |
|
|
|
 |
miszko


Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 10-03-2008, 17:33
|
|
|
Ja w Uno zakładałem nowy pasek i się "walnąłem" o jeden ząbek, to auto było zmulone, 100km/h to z trudem osiągało.
Buczał silnik na obroty się wkręcał, ale mocy nie miał.
Wtedy znowu na kanał poszedłem sprawdzić. Wyszło, że o jeden ząbek jest przesunięty. Poprawiłęm i odrazu kultura pracy silnika się polepszyła.
Całkiem możliwe, że przeskoczył Ci pasek jak pisałem, jeżeli nie to może być problem z zaworami. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-03-2008, 17:43
|
|
|
Rozumiem. Zaczne od tego sprawdzeniaTylko Kolego powiedz mi w dwóch słowach jak to sprawdzić w garażu przy lampce bo w sprawach mechanicznych to raczej się odwołuje do mechaników, elektryka i elektronika nie jest mi obca.
Napewno muszę zdjąć obudowę rozrządu , czy po otwarciu maski będę w stanie ją zdjąć i popatrzeć?
Zajrze jeszcze do pdfa który był w downloadzie nt wymiany paska.
Dzięki za zainteresowanie tematem. Pozdrawiam |
|
|
|
 |
miszko


Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 10-03-2008, 17:48
|
|
|
Bez zdjęcia obudowy nie dasz rady sprawdzić. Wszystko ustawiane jest na znakach. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-03-2008, 21:16
|
|
|
Przed chwilą robiłem próby między jednym a drugim autem i są różnice i to duże.
Ojca silnik od 3 tyś w górę ma ochotę przyśpieszać ,mój przyśpiesza ale z wysiłkiem, jak toczę się ojca samochodem około 40 km/h i wrzucę luz silnika prawie nie słychać u mnie słychać jego pracę, tocząc się moim na 1 bez wcisniętego gazu jest kangur szarpie musi być gaz delikatnie wciśnięty ojca toczy się bez problemu, przy hamowaniu silnikiem u mnie strasznie jest to odczuwalne u ojca minimalnie. To tyle co zauważyłem pomimo że przekładałem cały zespół wtryskowy i zapłonowy na próbę to samo.
Kolego Miszko zdjąłem obudowę rozrządu, ale nie mam pojęcia o jakie znaki chodzi i gdzie one są i jak to sprawdzić? widzę trzy koła jedno od wałka rozrządu, rolka, i kółko wałka pośredniego tego na dole nie widzę tzn kołka zębatego wału korbowego. Na kole od wałka rozrządu jest jeden znak to wiem bo widziałem i co dalej. Domyślam się że pasek jest jakoś zaznaczony z tego co pamiętam, znak na kole o wałka rozrządu jest i napewno jest na kole od wału korbowego, czy na kole od wałka pośredniego też są oznaczenia i rolce?
I teraz powiedzmy że oznaczenie na pasku zgrywa się z tym na kole od wałka rozrządu i co dalej sprawdzić?
Jestem laikiem w tym temacie a chce sam sprawdzić bo mam dosyć serwisów. |
|
|
|
 |
miszko


Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 14-03-2008, 23:19
|
|
|
Witam. Więc dokładnie przerobiłem ten temat i wygląda na to że jest tak jak powinno być tzn na obudowie rozrządu jest płytka po jej wysunięciu jest taka kropka ona zgrywa się z nacięciem na zębatce od wałka rozrządu patrząc w dół widać zębatkę od wału korbowego jak poświecę latarką to widać że nacięcie zgadza się z nacięciem na bloku, dalej po zdjęciu zaślepki z obudowy sprzęgła nacięcie jest równo z zerem na skrzyni a po założeniu obudowy rozrządu na dole są cyfry i znak na kole pasowym od wału patrzy na 0. Czyli rozumiem że rozrząd jest ustawiony prawidłowo?
Zauważyłem jeszcze jedną rzecz jak silnik zaczyna się rozgrzewać właśnie około 60 st to po dodaniu gazu przy schodzeniu z obrotów delikatnie strzela w tłumik jak się zagrzeje to jest ok, ale jak pochodzi dłużej na jałowym po rozgrzaniu to przy gazowaniu strzelić też potrafi a za chwilę ustępuje. Być może to nie ma znaczenia.
Wolną chwilą zmierzę kompresję i ew pomierzę luz zaworowy.
Pozdrawiam |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
 |
miszko


Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 15-03-2008, 08:40
|
|
|
Jeżeli na znakach się wszystko zgadza, to ustawiony jest ok.
A wałek rozrządu, może krzywki się wytarły?
Sprawdź jeszcze kompresje jak mówisz i luz zaworowy.
Jak to jeszcze nic nie rozjaśni sytuacji, to faktycznie może coś z zapłonem lub masz nagar i to on powoduje samozapłony. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
 |
yoyo

Pomógł: 44 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-03-2008, 16:29
|
|
|
jeżeli podejrzewamy problemy z zapłonem, lub tak jak pisze miszko samozapłon to łatwo można to sprawdzić zmieniając liczbę oktanową paliwa, wlej mu jakiegoś vpower 99 octan lub coś podobnego i opisz co się zmieniło |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 16-03-2008, 23:41
|
|
|
Witam. Kompresji nie miałem jak sprawdzić, ale sprawdziłem za to luz zaworowy.
Krzywki na wałku są całe. Na zaworze wydechowym powinien być luz 0,50 na ssącym 0,40 +- 0,05 tolerancji w obu przypadkach tak podaje książka. Oczywiście regulacja na zimnym silniku, stał całą noc. Krzywka ma patrzeć do góry. Według mnie luz jest ewidentnie za mały nie pamiętam dokładnie na których ale na wydechowych gdzie powinno być 0,50 u mnie nie wchodzi 0,45 dopiero 0,40 więc wnioskuje że luz jest za mały. Podobna sytuacja ma miejsce na ssących nie na wszystkich ale na dwóch wchodzi mi 0,30. 0,35 nawet nie chce wejść.
Jutro jeszcze raz pomierze wszystko i pozapisuje wartości. Według mnie jest źle a jak wam się wydaje?
Pozdrawiam |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
 |
Shiden


Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Paź 2007 Posty: 103 Skąd: Krosno / Lubatowa
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 17-03-2008, 08:29
|
|
|
Mi się wydaje że o tyle za mały luz na zaworach nie robił by takich problemów i sam osobiście zająłbym się dawką paliwa, bądź zapłonem. |
_________________ ESCORT 1.6 // TIPO 1.9 TD
MZ ETZ 250 - sprzedana |
|
|
|
 |
Hipo


Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-03-2008, 07:34
|
|
|
Shiden napisał/a: | Mi się wydaje że o tyle za mały luz na zaworach nie robił by takich problemów |
Jak to nie? tak samo za duzy jak i za mały są złe. W przypadku zbyt małego luzu zawory nie będą sie domykać całkowicie to spowoduje nagarowanie gniazd i spadek mocy. Z kolei zbyt duży luz to nie otwieranie się zaworów do końca = spadek mocy. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
 |
Shiden


Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Paź 2007 Posty: 103 Skąd: Krosno / Lubatowa
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-03-2008, 07:54
|
|
|
No fakt ale to chyba w przypadku jakby wogóle tego luzu nie było, a skoro jakiś jest to znaczy że zawory się domykają. |
_________________ ESCORT 1.6 // TIPO 1.9 TD
MZ ETZ 250 - sprzedana |
|
|
|
 |
Hipo


Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-03-2008, 07:56
|
|
|
Shiden napisał/a: | a skoro jakiś jest to znaczy że zawory się domykają. |
Nie prawda. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
 |
Shiden


Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Paź 2007 Posty: 103 Skąd: Krosno / Lubatowa
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-03-2008, 08:08
|
|
|
Chyba że krzywki mają taki kształt że powoduje to że, mimo iż w górnym położeniu zawór jest domknięty, to podczas pracy zbyt długo jest uchylony i stąd straty. Tak? |
_________________ ESCORT 1.6 // TIPO 1.9 TD
MZ ETZ 250 - sprzedana |
|
|
|
 |
Hipo


Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-03-2008, 09:55
|
|
|
Shiden napisał/a: | to podczas pracy zbyt długo jest uchylony i stąd straty. Tak? |
Dokładnie
Po prostu wszystko jest tutaj dokładnie wyliczone i własnie po to żeby zawory się zamykały i otwierały maksymalnie to po to masz luzy pomiędzy zaworami a krzywkami. A wszystko przez rozszerzalność cieplną materiałów. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
 |
maciekt8

Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 18-03-2008, 10:29
|
|
|
Pozapisuje wszystkie wartości luzu i podam na forum. Moim zdaniem po to jest tolerancja podana czyli -+ 0,05 mm aby silnik po rozgrzaniu miał nadal prawidłowy luz. A u mnie np na drugim cylindrze na zaworze wydechowym luz powinien być 0,50 a ma 0,30mm więc nawet nie ma tej tolerancji a po zagrzaniu luz ten będzie jeszcze mniejszy.Więc chyba muszę się udać na kolejną regulacje zaworów. Napewno w między czasie zaleje jakąś benzynkę typu 99 v power itp. |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
 |
Shiden


Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Paź 2007 Posty: 103 Skąd: Krosno / Lubatowa
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-03-2008, 16:59
|
|
|
Hipo napisał/a: | ozszerzalność cieplną materiałów |
Fakt
Ale myślicie że dobrze ustawione luzy mogą się po jakimś czasie zmienić? Ja w swoim mam szklaneczki a nie hydrauliczne i wydaje mi się że co najwyżej może się luz zwiększyć. No chyba że jakaś śmietka gdzieś się zaplącze. |
_________________ ESCORT 1.6 // TIPO 1.9 TD
MZ ETZ 250 - sprzedana |
|
|
|
 |
yoyo

Pomógł: 44 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 18-03-2008, 17:27
|
|
|
luz na zaworkach raczej się nie zmienia tak drastycznie z wiekiem, a juz tym bardziej się nie zmniejsza aczkolwiek wszystko jest możliwe |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
 |
sheriffnt


Pomógł: 7 razy Wiek: 62 Dołączył: 28 Lis 2007 Posty: 323 Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 18-03-2008, 19:33
|
|
|
Witam
Otóż luzy mogą się i zwiększać i zmniejszać... z jednej strony wyciera się wałek (krzywka) a zdrugiej strony zużywa się (wyklepuje lub wypala) zawór i jego gniazdo. Jeśli jest większy luz to szybciej się zużywa zawór i gniazdo, przy zbyt małym luzie (lub zerowym) zawó nie domyka się do końca, więc może się wypalać..., jakby nie było, ...tył zawsze z tyłu i trzeba kontrolować i regulować |
_________________ Pozdrawiam Mirek
Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend |
|
|
|
 |
yoyo

Pomógł: 44 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 18-03-2008, 20:22
|
|
|
sheriffnt, ok ale to się nie stanie w przeciągu roku |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
 |
|