|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Wszystko o silniku 1.9TD |
Autor |
Wiadomość |
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 07-05-2007, 16:11 Wszystko o silniku 1.9TD
|
|
|
Witam.
Interesuje mnie temat związany z podniesieniem mocy w TD 1.9 przy wykorzystaniu w zasadzie tylko mozliwości regulacji jakie mamy. Niestety zero tutaj elektroniki więc "chiptuning" nie wchodzi w grę. Mam pewien plan i chciałbym aby co do niego wypowiedziały się osoby mające w tej dziedziwnie wiedzę praktyczną a nie tylko teorie jak ja.
Mianowicie :
- zwiększenie cisnienia doładowania do 1bara, z tego co obserwuje na desce to zawór upustowy otwiera się jakoś na 0,7~0,8 bara. Chcę go podkręcić tak zeby otwierał się powiedzmy koło 0,95~1bar. Turbina Garret, dokladnie jeszcze sprawdze i pogrzebie w sieci na jej temat.
- zwiększenie dawki paliwa, tutaj mam większy problem bo nie wiem gdzie się to reguluje, pompa wtryskowa bosch, z tego co ją ogladałem to są na niej dwie potencjalne możliwości regulacji dawki paliwa. Jedna śruba jest powyżej wyjść na przewody wysokiego ciśnia, druga natomiast z boku pompy od strony silnika.
Czy ktoś próbował takiej zabawy i uzyskał jakiś pozytywny efekt ? nie chce wchodzić w jakieś powazne modyfikacje silnika tylko chce deko poprawić fabryke i wycisnąć te 100KM z tego silnika. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 07-05-2007, 21:50
|
|
|
Zamiast podnosić ciśnienie doładowania tak 'na oko' zadbaj o chłodzenie powietrza i lepsze odprowadzenie spalin..
Tym nic nie popsujesz, a zwiększając ciśnienie i nie dając wystarczająco paliwa (bez sprawdzenia AFR'u) może być za gorąc i tłoki mogą powiedzieć 'papa'.
Hipo napisał/a: | zawór upustowy otwiera się jakoś na 0,7~0,8 bara |
to nie zawór upustowy, ten o którym piszesz nie pozwala napompować więcej turbinie i nazywa sie westegate (czy jakoś tak ). Zawór upustowy robi psssst |
_________________ klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+ |
|
|
|
|
lordabarth
Pomógł: 33 razy Wiek: 43 Dołączył: 09 Sie 2005 Posty: 582 Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 07-05-2007, 22:15
|
|
|
Hipo napisał/a: | zawór upustowy otwiera się jakoś na 0,7~0,8 bara |
Niestety zaworu upustowego w TDieslu nie ma ponieważ nie posiada on przepustnicy i nie ma się gdzie zbierać nadmiar powietrza które jest odprowadzane do atmosfery prze ten właśnie zawór. |
_________________ Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów. |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 08-05-2007, 05:23
|
|
|
Czyli lipa bo nie ma możliwosci zwiększenia ciśnienia doładowania. W zasadzie to planuje wrzucić jakiś spory intercooler na długości zderzaka pod ten podłużny wlot ale czy to da jakikolwiek zysk ?
Skoro juz o tym mowa to w takim razie w TD co to jest na turbinie i do czego służy taka dźwignia z regulacją chyba podciśnieniową .... bo jest coś w stylu jakiejs przepony zamkniętej w metalowym cylindrze. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
lordabarth
Pomógł: 33 razy Wiek: 43 Dołączył: 09 Sie 2005 Posty: 582 Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 06:49
|
|
|
Wrzuciłem na serwer pdf-a o turbo.Nie ma tam za dużo ale podstawy są (niestety po angielsku).Może coś znajdziesz dla siebie. |
_________________ Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów. |
|
|
|
|
gepard
Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 21 Sty 2006 Posty: 306 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 10:42
|
|
|
Raku napisał/a: | Zamiast podnosić ciśnienie doładowania tak 'na oko' zadbaj o chłodzenie powietrza i lepsze odprowadzenie spalin.. |
Ja tak właśnie zrobiłem filtr stożek i przeróbka układu wydechowego: brak katalizatora oraz pierwszego i drugiego tłumika ostatni przelotowy WM SPORT i zapewniam już odczujesz różnice. |
_________________ Moja duma: Tipo 1.9 TD-sprzedane
Coupe 2.0 16V+, Audi A3 1.6 też
Jest Czarne A6 1.8T i tego się trzymamy
http://forum.tempra.org/t...ard-vt11007.htm |
|
|
|
|
1dawidb
Wiek: 44 Dołączył: 28 Kwi 2007 Posty: 35 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 13:49
|
|
|
Można równiez pokusić się o wymianę turbiny na tą z Cromy TD jest bardziej wydajna choć do nie każdego Tipiaka TD podchodzi (nie wiadomo czemu) |
_________________ http://croma.marecik.pl/news.php
Nic co włoskie nie jest mi obce |
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 08-05-2007, 20:53
|
|
|
No własnie myśle o jakimś fajnym IC co napisałem wyżej. Co do tej turbiny z cromy to jaki to model bo w moim silniku jest też juz wymieniona i poprzedni własciciel mówił że po wymianie na tym turbo silnik dostał niezłego kopa. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 09-05-2007, 19:39
|
|
|
Myślałem o czymś takim na przód pod tą kratke w zderzaku
http://motoallegro.pl/ite..._sprintera.html
Posiadam dokładnie taką turbinkę, Garrett TB0269, z tego co się zdążyłem dowiedzieć z google to model standardowo montowany w Tipo.
|
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
szczypiorek
Wiek: 37 Dołączył: 01 Lis 2007 Posty: 74 Skąd: Lublin-Turka
Województwo: Lubelskie
|
|
|
|
|
opti
Pomógł: 29 razy Wiek: 41 Dołączył: 10 Kwi 2007 Posty: 1621 Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 03-02-2008, 17:36
|
|
|
Raku napisał/a: | mondeo CDTI |
TDCI, CDTI to oznaczenie w oplach dieselkow.. a wiadomo ze biore ja od fiata |
_________________ Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport |
|
|
|
|
sheriffnt
Pomógł: 7 razy Wiek: 61 Dołączył: 28 Lis 2007 Posty: 323 Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 03-02-2008, 19:39
|
|
|
Witam
Nie wiem jak w Twoim autku, ale u mnie denerwujący jest brak mocy na niskich obrotach, patrząc na wskaźnik doładowania to spręzarka włącza się dosć późno, bo od około 2600 obrotów, więc by ruszyć w miarę szybko, muszę długo ciągnąc biegami, za to działanie turbo dobrze widać przy szybszej jeździe w trasie. Zastanawiam się czy to spręzarka jest padnięta czy taka jej uroda?
Druga sprawa to przełożenia przekładni głownej w skrzyni biegów, ksiązka podaje 3,563 dla Tempry Diesel, a 3,053 dla Tempry Turbo Diesel, wydaje sie że fajnie byłoby mieć przełożenie od zwykłego diesla, nawet kosztem prędkości max. 162 zamiast 178 km/h, ale obawiam się że taka zmiana to trochę kosmos, sporo pracy |
_________________ Pozdrawiam Mirek
Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 04-02-2008, 08:44
|
|
|
szczypiorek, ja w końcu zamontowałem oryginalny z Tipo bo jak się okazało to fabrycznie wsadzili całkiem sporą krowe. FMIC ( czyli wsadzony na przód tak aby bezpośrednio na niego wiało bez zadnych tuneli itp) sprawdza się w momencie kiedy bawisz się już w dość poważne modyfikacje. Poza tym w dieslu to IC bardziej jest po to żeby zachować rozsądna temperaturę silnika niż by chłodzić powietrze w celu podnoszenia mocy. Owszem, chłodniejsze powietrze to lepsze warunki spalania ale jak mówie, to w zasadzie nie jest celem IC w turbodieslu.
Po załozeniu IC odczułem wyraźną róznice jeśli chodzi o temp pracy silnika, bez IC przy prędkościach 150-170 ( jazda ciagła bez przyspieszania) temperatura stała około na 100C. Z IC ostre przybutowanie od 120 do 160 ( po prostu gaz w podłoge) poskutkowalo postawieniem zegara na 90C i ani odrobiny wiecej.
sheriffnt, w pierwszej kolejności to sprawdź czy masz szczelne rury od dolotu bo tam lubi cisnienie uciekać i przez to silnik jest taki osłabiony. Sprawa druga to może być zaciety zawór westgate na turbinie, sprawa trzecia - trzebabybyło zdjąć wąż z turbiny ten doprowadzajacy powietrze i poogladać w jakim stanie są loparki wirnika, bo w poprzednim turbo przy tym silniku co mam ( KKK 014) były uszkodzone łopatki przez co turbinka słąbo ładowała powietrze.
Poza tym jeśli turbo ładuje Ci dopiero od 2600 obr/min to coś jest nie tak z turbinką, prawdopodobnie zawór masz przyciety albo coś bo u mnie od 2000 czuć już że ciagnie, wiadomo że nie łamie kręgosłupa ale zbiera się na obroty całkiem ładnie.
Co do skrzyni to tej z 1,9 nie założyc bo idą tam inne pólosie, cieńsze przeguby więc musiałbyć zmieniać także zwrotnice. Poza tym skrzynia z 1,9 jest strasznie krótka i nie widze jej zupełnie przy TD. No i chyba ma zbyt małą obudowe sprzegło żeby to z 1,9TD sie zmiesciło, z kolei na sprzęgle z 1,9D to długo nie pojeździsz bo jest za słabe. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
szczypiorek
Wiek: 37 Dołączył: 01 Lis 2007 Posty: 74 Skąd: Lublin-Turka
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 04-02-2008, 10:20
|
|
|
sheriffnt napisał/a: | nawet kosztem prędkości max. 162 zamiast 178 km/h |
kolego powiedz mi kiedy ty chcesz te 178 wyciagnac i gdzie ja probowalem i nie da rady u nas na drogach.
** Dodano: 04-02-2008, 10:22 **
ale jak bym sobie taka w zdezak montna http://motoallegro.pl/ite..._1_8td_1_8.html
przed chlonice to mysle ze bylo by lepiej no nie i nie jest droga.
** Dodano: 04-02-2008, 10:27 **
albo sobie przeniose halogeny tak jak w tych nowych temprach bylo na srodek a tam do dziury przysune IC powinno byc juz troche lepiej jak mysicie |
_________________ SPRZEDAM!!! alufelgi (te co na zdjęciu)R15 7j et35 4x98. z oponami na jeden sezon.pisac na pw. cena 600,-. |
|
|
|
|
guciomlody
Dołączył: 30 Wrz 2007 Posty: 27 Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-02-2008, 10:50
|
|
|
prostym sposobem na polepszenie przyspieszenia jest założenie mniejszych opon, jest to doraźny środek ale zawsze. tyle że na trasie sie nie sprawdzi.
a robił ktoś jakiś lepszy nalot na IC bo ten oryginalny to tam mało co powietrza idze, do tego ja mam zderzak bez halogenów to ten IC to tam grzeje powietrze a nie chłodzi? |
_________________ Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX
you drink, you ride, you ceash you die |
|
|
|
|
sheriffnt
Pomógł: 7 razy Wiek: 61 Dołączył: 28 Lis 2007 Posty: 323 Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 04-02-2008, 11:27
|
|
|
Witam
Hipo napisał/a: |
sheriffnt, w pierwszej kolejności to sprawdź czy masz szczelne rury od dolotu bo tam lubi cisnienie uciekać i przez to silnik jest taki osłabiony. Sprawa druga to może być zaciety zawór westgate na turbinie, sprawa trzecia - trzebabybyło zdjąć wąż z turbiny ten doprowadzajacy powietrze i poogladać w jakim stanie są loparki wirnika, bo w poprzednim turbo przy tym silniku co mam ( KKK 014) były uszkodzone łopatki przez co turbinka słąbo ładowała powietrze.
Poza tym jeśli turbo ładuje Ci dopiero od 2600 obr/min to coś jest nie tak z turbinką, prawdopodobnie zawór masz przyciety albo coś bo u mnie od 2000 czuć już że ciagnie, wiadomo że nie łamie kręgosłupa ale zbiera się na obroty całkiem ładnie.
Co do skrzyni to tej z 1,9 nie założyc bo idą tam inne pólosie, cieńsze przeguby więc musiałbyć zmieniać także zwrotnice. Poza tym skrzynia z 1,9 jest strasznie krótka i nie widze jej zupełnie przy TD. No i chyba ma zbyt małą obudowe sprzegło żeby to z 1,9TD sie zmiesciło, z kolei na sprzęgle z 1,9D to długo nie pojeździsz bo jest za słabe. |
Hipo, wielkie dzięki za wyjaśnienia, wciąż mało wiem o Temperce co do turbiny, jak dojdę trochę do zdrowia to się wezme za nią, w prawie przełożeń głownych, dzięki temu co napisałeś uświadomiłem sobie że faktycznie trudna sprawa, kombinowałem w kategoriach Łady(napęd klasyczny), gdzie wymiana głownego przełożnia jest banalnie prosta, np. przez zmianę głowki dyferencjału
Szczypiorek: pisałem przecież że wolałbym lepsze przyspieszenie w mieście, kosztem prędkości max, której i tak nie mam gdzie wykorzystać, jak do tej pory to Temperkę maxymalnie rozpędziłem do 145 km/h na kawałku A1 i wystarczy, przy 125 km/h jade jak panisko, cicho, bez drgań i więcej nie potrzebuję |
_________________ Pozdrawiam Mirek
Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 04-02-2008, 17:26
|
|
|
guciomlody napisał/a: | a robił ktoś jakiś lepszy nalot na IC bo ten oryginalny to tam mało co powietrza idze, do tego ja mam zderzak bez halogenów to ten IC to tam grzeje powietrze a nie chłodzi? |
Pewno miałeś tipo strzelone i nie ma zderzaka oryginalnego to TurboDiesla. Oryginał jest szeroki wlot i tunele ładnie ciagnie powietrze na IC i chłodnice oleju. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
guciomlody
Dołączył: 30 Wrz 2007 Posty: 27 Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-02-2008, 17:51
|
|
|
no dokładnie... przód był jeszcze u Niemców robiony ale metodą polską czyli musze poszukać zderzaka od td... jak sie będe ścigał to sobie zdejme zderzak
dzieki za info |
_________________ Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX
you drink, you ride, you ceash you die |
|
|
|
|
szczypiorek
Wiek: 37 Dołączył: 01 Lis 2007 Posty: 74 Skąd: Lublin-Turka
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 04-02-2008, 20:43
|
|
|
i czym ty chcesz szalec??? to jest lepsze tylko od 700 do 1600 ie. tak ze z bezyna nie ma szans jak ma 80km i wiecej.prubowalem.ale jak sobie to wszystko zrobie i wtryski to sie z bratem zmieze. pozdro wszystkim
** Dodano: 04-02-2008, 20:45 **
wujaszek ma silnik od alfy 156 2,4JTD (150KM) tylko ze wal korbowy urwany ale tym by posmigal.aby tylko zdazyc biegi zmieniac |
_________________ SPRZEDAM!!! alufelgi (te co na zdjęciu)R15 7j et35 4x98. z oponami na jeden sezon.pisac na pw. cena 600,-. |
|
|
|
|
guciomlody
Dołączył: 30 Wrz 2007 Posty: 27 Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-02-2008, 20:57
|
|
|
zniszczyłeś moje marznia, i co ja teraz zrobie :yawinkle:
nie używam tipka do szalenia do tego mam co innego szkoda by mi go było |
_________________ Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX
you drink, you ride, you ceash you die |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 04-02-2008, 20:59
|
|
|
szczypiorek napisał/a: | czym ty chcesz szalec??? to jest lepsze tylko od 700 do 1600 ie |
Jak masz zjedzonego 1,9TD to się zgodze. Ten motor całkiem dobrze sobie radzi z tym autem, wiadomo w porównaniu ze współczesnymi konstrukcjami nie jest demonem ale np. zwykły 1,8 musi się już sporo napocić żeby dać mu rade. Tylko podreślam jeszcze raz, zdrowy 1,9TD a nie padło zajeżdzone. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
sheriffnt
Pomógł: 7 razy Wiek: 61 Dołączył: 28 Lis 2007 Posty: 323 Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 04-02-2008, 21:13
|
|
|
Witam
szczypiorek napisał/a: | i czym ty chcesz szalec??? to jest lepsze tylko od 700 do 1600 ie. tak ze z bezyna nie ma szans jak ma 80km i wiecej.
|
Coś Ty sobie wykombinował że chcę szaleć , wyluzuj , tłumaczę jasno chyba że nie zależy mi specjalnie na prędkości max, ani na osiągach, ale mam widać padniętą turbinę i w miescie muszę dużo waflować biegami bo własnie w zakresie najlepszej teoretycznie pracy diesla nie chodzi dobrze.
Nie jestem idiotą co kupił diesla i się obraża że to nie ferrari , jak chce sobie poszaleć to mam drugie auto |
_________________ Pozdrawiam Mirek
Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend |
|
|
|
|
guciomlody
Dołączył: 30 Wrz 2007 Posty: 27 Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-02-2008, 22:12
|
|
|
ups myślałem że to do mnie |
_________________ Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX
you drink, you ride, you ceash you die |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|