Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wszystko o silniku 1.9TD
Autor Wiadomość
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 07-05-2007, 16:11   Wszystko o silniku 1.9TD

Witam.
Interesuje mnie temat związany z podniesieniem mocy w TD 1.9 przy wykorzystaniu w zasadzie tylko mozliwości regulacji jakie mamy. Niestety zero tutaj elektroniki więc "chiptuning" nie wchodzi w grę. Mam pewien plan i chciałbym aby co do niego wypowiedziały się osoby mające w tej dziedziwnie wiedzę praktyczną a nie tylko teorie jak ja.

Mianowicie :

- zwiększenie cisnienia doładowania do 1bara, z tego co obserwuje na desce to zawór upustowy otwiera się jakoś na 0,7~0,8 bara. Chcę go podkręcić tak zeby otwierał się powiedzmy koło 0,95~1bar. Turbina Garret, dokladnie jeszcze sprawdze i pogrzebie w sieci na jej temat.
- zwiększenie dawki paliwa, tutaj mam większy problem bo nie wiem gdzie się to reguluje, pompa wtryskowa bosch, z tego co ją ogladałem to są na niej dwie potencjalne możliwości regulacji dawki paliwa. Jedna śruba jest powyżej wyjść na przewody wysokiego ciśnia, druga natomiast z boku pompy od strony silnika.

Czy ktoś próbował takiej zabawy i uzyskał jakiś pozytywny efekt ? nie chce wchodzić w jakieś powazne modyfikacje silnika tylko chce deko poprawić fabryke i wycisnąć te 100KM z tego silnika.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
  
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 07-05-2007, 21:50   

Zamiast podnosić ciśnienie doładowania tak 'na oko' zadbaj o chłodzenie powietrza i lepsze odprowadzenie spalin..
Tym nic nie popsujesz, a zwiększając ciśnienie i nie dając wystarczająco paliwa (bez sprawdzenia AFR'u) może być za gorąc i tłoki mogą powiedzieć 'papa'.
Hipo napisał/a:
zawór upustowy otwiera się jakoś na 0,7~0,8 bara

to nie zawór upustowy, ten o którym piszesz nie pozwala napompować więcej turbinie i nazywa sie westegate (czy jakoś tak :lol: ). Zawór upustowy robi psssst ;D
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-05-2007, 22:15   

Hipo napisał/a:
zawór upustowy otwiera się jakoś na 0,7~0,8 bara


Niestety zaworu upustowego w TDieslu nie ma ponieważ nie posiada on przepustnicy i nie ma się gdzie zbierać nadmiar powietrza które jest odprowadzane do atmosfery prze ten właśnie zawór.
_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 08-05-2007, 05:23   

Czyli lipa bo nie ma możliwosci zwiększenia ciśnienia doładowania. W zasadzie to planuje wrzucić jakiś spory intercooler na długości zderzaka pod ten podłużny wlot ale czy to da jakikolwiek zysk ?

Skoro juz o tym mowa to w takim razie w TD co to jest na turbinie i do czego służy taka dźwignia z regulacją chyba podciśnieniową .... bo jest coś w stylu jakiejs przepony zamkniętej w metalowym cylindrze.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 08-05-2007, 06:49   

Wrzuciłem na serwer pdf-a o turbo.Nie ma tam za dużo ale podstawy są (niestety po angielsku).Może coś znajdziesz dla siebie.
_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
gepard 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 21 Sty 2006
Posty: 306
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-05-2007, 10:42   

Raku napisał/a:
Zamiast podnosić ciśnienie doładowania tak 'na oko' zadbaj o chłodzenie powietrza i lepsze odprowadzenie spalin..


Ja tak właśnie zrobiłem filtr stożek i przeróbka układu wydechowego: brak katalizatora oraz pierwszego i drugiego tłumika ostatni przelotowy WM SPORT i zapewniam już odczujesz różnice.
_________________
Moja duma: Tipo 1.9 TD-sprzedane :(
Coupe 2.0 16V+, Audi A3 1.6 też
Jest Czarne A6 1.8T i tego się trzymamy

http://forum.tempra.org/t...ard-vt11007.htm
     assistance   Moneta
 
 
1dawidb 



Wiek: 44
Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 35
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 08-05-2007, 13:49   

Można równiez pokusić się o wymianę turbiny na tą z Cromy TD jest bardziej wydajna choć do nie każdego Tipiaka TD podchodzi (nie wiadomo czemu)
_________________
http://croma.marecik.pl/news.php
Nic co włoskie nie jest mi obce :)
     assistance
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 08-05-2007, 18:49   

Proponuje włożyć jeszcze jakiś IC żeby powietrze było zimniejsze i zapewniam że odczujecie różnice 8)
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 08-05-2007, 20:53   

No własnie myśle o jakimś fajnym IC co napisałem wyżej. Co do tej turbiny z cromy to jaki to model bo w moim silniku jest też juz wymieniona i poprzedni własciciel mówił że po wymianie na tym turbo silnik dostał niezłego kopa.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 08-05-2007, 21:16   

Za duży nie może być! Proponuję od jakiegoś VW TDI czy mondeo CDTI.

Jak wsadzisz za duży to się zrobi turbo dziura..
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 09-05-2007, 19:39   

Myślałem o czymś takim na przód pod tą kratke w zderzaku

http://motoallegro.pl/ite..._sprintera.html

Posiadam dokładnie taką turbinkę, Garrett TB0269, z tego co się zdążyłem dowiedzieć z google to model standardowo montowany w Tipo.


_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
szczypiorek 



Wiek: 37
Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 74
Skąd: Lublin-Turka
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 03-02-2008, 17:28   

Raku napisał/a:
Za duży nie może być! Proponuję od jakiegoś VW TDI czy mondeo CDTI.



jak mowisz ze za duzy nie moze byc a taki:
http://motoallegro.pl/sho...Fa%3E%3C%2Fi%3E
czy lepiej taki sobie sprawic:
http://motoallegro.pl/sho...Fa%3E%3C%2Fi%3E
prosze pomoz

** Dodano: 03-02-2008, 17:35 **
a moze taka pasowac w zdezak przed chlodnice na doł:
http://motoallegro.pl/ite..._1_8td_1_8.html
_________________
SPRZEDAM!!! alufelgi (te co na zdjęciu)R15 7j et35 4x98. z oponami na jeden sezon.pisac na pw. cena 600,-.
     Moneta
 
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 03-02-2008, 17:36   

Raku napisał/a:
mondeo CDTI


TDCI, CDTI to oznaczenie w oplach dieselkow.. a wiadomo ze biore ja od fiata ;)
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
sheriffnt 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 61
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 323
Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 03-02-2008, 19:39   

Witam
Nie wiem jak w Twoim autku, ale u mnie denerwujący jest brak mocy na niskich obrotach, patrząc na wskaźnik doładowania to spręzarka włącza się dosć późno, bo od około 2600 obrotów, więc by ruszyć w miarę szybko, muszę długo ciągnąc biegami, za to działanie turbo dobrze widać przy szybszej jeździe w trasie. Zastanawiam się czy to spręzarka jest padnięta czy taka jej uroda?
Druga sprawa to przełożenia przekładni głownej w skrzyni biegów, ksiązka podaje 3,563 dla Tempry Diesel, a 3,053 dla Tempry Turbo Diesel, wydaje sie że fajnie byłoby mieć przełożenie od zwykłego diesla, nawet kosztem prędkości max. 162 zamiast 178 km/h, ale obawiam się że taka zmiana to trochę kosmos, sporo pracy :)
_________________
Pozdrawiam Mirek

Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend
  
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 04-02-2008, 08:44   

szczypiorek, ja w końcu zamontowałem oryginalny z Tipo bo jak się okazało to fabrycznie wsadzili całkiem sporą krowe. FMIC ( czyli wsadzony na przód tak aby bezpośrednio na niego wiało bez zadnych tuneli itp) sprawdza się w momencie kiedy bawisz się już w dość poważne modyfikacje. Poza tym w dieslu to IC bardziej jest po to żeby zachować rozsądna temperaturę silnika niż by chłodzić powietrze w celu podnoszenia mocy. Owszem, chłodniejsze powietrze to lepsze warunki spalania ale jak mówie, to w zasadzie nie jest celem IC w turbodieslu.

Po załozeniu IC odczułem wyraźną róznice jeśli chodzi o temp pracy silnika, bez IC przy prędkościach 150-170 ( jazda ciagła bez przyspieszania) temperatura stała około na 100C. Z IC ostre przybutowanie od 120 do 160 ( po prostu gaz w podłoge) poskutkowalo postawieniem zegara na 90C i ani odrobiny wiecej.



sheriffnt, w pierwszej kolejności to sprawdź czy masz szczelne rury od dolotu bo tam lubi cisnienie uciekać i przez to silnik jest taki osłabiony. Sprawa druga to może być zaciety zawór westgate na turbinie, sprawa trzecia - trzebabybyło zdjąć wąż z turbiny ten doprowadzajacy powietrze i poogladać w jakim stanie są loparki wirnika, bo w poprzednim turbo przy tym silniku co mam ( KKK 014) były uszkodzone łopatki przez co turbinka słąbo ładowała powietrze.

Poza tym jeśli turbo ładuje Ci dopiero od 2600 obr/min to coś jest nie tak z turbinką, prawdopodobnie zawór masz przyciety albo coś bo u mnie od 2000 czuć już że ciagnie, wiadomo że nie łamie kręgosłupa ale zbiera się na obroty całkiem ładnie.


Co do skrzyni to tej z 1,9 nie założyc bo idą tam inne pólosie, cieńsze przeguby więc musiałbyć zmieniać także zwrotnice. Poza tym skrzynia z 1,9 jest strasznie krótka i nie widze jej zupełnie przy TD. No i chyba ma zbyt małą obudowe sprzegło żeby to z 1,9TD sie zmiesciło, z kolei na sprzęgle z 1,9D to długo nie pojeździsz bo jest za słabe.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
szczypiorek 



Wiek: 37
Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 74
Skąd: Lublin-Turka
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 04-02-2008, 10:20   

sheriffnt napisał/a:
nawet kosztem prędkości max. 162 zamiast 178 km/h

kolego powiedz mi kiedy ty chcesz te 178 wyciagnac i gdzie ja probowalem i nie da rady u nas na drogach.

** Dodano: 04-02-2008, 10:22 **
ale jak bym sobie taka w zdezak montna http://motoallegro.pl/ite..._1_8td_1_8.html
przed chlonice to mysle ze bylo by lepiej no nie i nie jest droga.

** Dodano: 04-02-2008, 10:27 **
albo sobie przeniose halogeny tak jak w tych nowych temprach bylo na srodek a tam do dziury przysune IC powinno byc juz troche lepiej jak mysicie :?: :?: :?:
_________________
SPRZEDAM!!! alufelgi (te co na zdjęciu)R15 7j et35 4x98. z oponami na jeden sezon.pisac na pw. cena 600,-.
     Moneta
 
 
guciomlody 



Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 27
Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 04-02-2008, 10:50   

prostym sposobem na polepszenie przyspieszenia jest założenie mniejszych opon, jest to doraźny środek ale zawsze. tyle że na trasie sie nie sprawdzi.

a robił ktoś jakiś lepszy nalot na IC bo ten oryginalny to tam mało co powietrza idze, do tego ja mam zderzak bez halogenów to ten IC to tam grzeje powietrze a nie chłodzi?
_________________
Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX

you drink, you ride, you ceash you die
  
 
 
sheriffnt 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 61
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 323
Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 04-02-2008, 11:27   

Witam
Hipo napisał/a:


sheriffnt, w pierwszej kolejności to sprawdź czy masz szczelne rury od dolotu bo tam lubi cisnienie uciekać i przez to silnik jest taki osłabiony. Sprawa druga to może być zaciety zawór westgate na turbinie, sprawa trzecia - trzebabybyło zdjąć wąż z turbiny ten doprowadzajacy powietrze i poogladać w jakim stanie są loparki wirnika, bo w poprzednim turbo przy tym silniku co mam ( KKK 014) były uszkodzone łopatki przez co turbinka słąbo ładowała powietrze.

Poza tym jeśli turbo ładuje Ci dopiero od 2600 obr/min to coś jest nie tak z turbinką, prawdopodobnie zawór masz przyciety albo coś bo u mnie od 2000 czuć już że ciagnie, wiadomo że nie łamie kręgosłupa ale zbiera się na obroty całkiem ładnie.


Co do skrzyni to tej z 1,9 nie założyc bo idą tam inne pólosie, cieńsze przeguby więc musiałbyć zmieniać także zwrotnice. Poza tym skrzynia z 1,9 jest strasznie krótka i nie widze jej zupełnie przy TD. No i chyba ma zbyt małą obudowe sprzegło żeby to z 1,9TD sie zmiesciło, z kolei na sprzęgle z 1,9D to długo nie pojeździsz bo jest za słabe.


Hipo, wielkie dzięki za wyjaśnienia, wciąż mało wiem o Temperce :) co do turbiny, jak dojdę trochę do zdrowia to się wezme za nią, w prawie przełożeń głownych, dzięki temu co napisałeś uświadomiłem sobie że faktycznie trudna sprawa, kombinowałem w kategoriach Łady(napęd klasyczny), gdzie wymiana głownego przełożnia jest banalnie prosta, np. przez zmianę głowki dyferencjału :)

Szczypiorek: pisałem przecież że wolałbym lepsze przyspieszenie w mieście, kosztem prędkości max, której i tak nie mam gdzie wykorzystać, jak do tej pory to Temperkę maxymalnie rozpędziłem do 145 km/h na kawałku A1 i wystarczy, przy 125 km/h jade jak panisko, cicho, bez drgań i więcej nie potrzebuję :)
_________________
Pozdrawiam Mirek

Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend
  
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 04-02-2008, 17:26   

guciomlody napisał/a:
a robił ktoś jakiś lepszy nalot na IC bo ten oryginalny to tam mało co powietrza idze, do tego ja mam zderzak bez halogenów to ten IC to tam grzeje powietrze a nie chłodzi?


Pewno miałeś tipo strzelone i nie ma zderzaka oryginalnego to TurboDiesla. Oryginał jest szeroki wlot i tunele ładnie ciagnie powietrze na IC i chłodnice oleju.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
guciomlody 



Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 27
Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 04-02-2008, 17:51   

no dokładnie... przód był jeszcze u Niemców robiony ale metodą polską ;) czyli musze poszukać zderzaka od td... jak sie będe ścigał to sobie zdejme zderzak ;D
dzieki za info
_________________
Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX

you drink, you ride, you ceash you die
  
 
 
szczypiorek 



Wiek: 37
Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 74
Skąd: Lublin-Turka
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 04-02-2008, 20:43   

i czym ty chcesz szalec??? to jest lepsze tylko od 700 do 1600 ie. tak ze z bezyna nie ma szans jak ma 80km i wiecej.prubowalem.ale jak sobie to wszystko zrobie i wtryski to sie z bratem zmieze. pozdro wszystkim

** Dodano: 04-02-2008, 20:45 **
wujaszek ma silnik od alfy 156 2,4JTD (150KM) tylko ze wal korbowy urwany ale tym by posmigal.aby tylko zdazyc biegi zmieniac
_________________
SPRZEDAM!!! alufelgi (te co na zdjęciu)R15 7j et35 4x98. z oponami na jeden sezon.pisac na pw. cena 600,-.
     Moneta
 
 
guciomlody 



Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 27
Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 04-02-2008, 20:57   

zniszczyłeś moje marznia, i co ja teraz zrobie :( :yawinkle:
nie używam tipka do szalenia do tego mam co innego :) szkoda by mi go było :dlon:
_________________
Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX

you drink, you ride, you ceash you die
  
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 04-02-2008, 20:59   

szczypiorek napisał/a:
czym ty chcesz szalec??? to jest lepsze tylko od 700 do 1600 ie


Jak masz zjedzonego 1,9TD to się zgodze. Ten motor całkiem dobrze sobie radzi z tym autem, wiadomo w porównaniu ze współczesnymi konstrukcjami nie jest demonem ale np. zwykły 1,8 musi się już sporo napocić żeby dać mu rade. Tylko podreślam jeszcze raz, zdrowy 1,9TD a nie padło zajeżdzone.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
sheriffnt 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 61
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 323
Skąd: Gdynia/Baranówka
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 04-02-2008, 21:13   

Witam
szczypiorek napisał/a:
i czym ty chcesz szalec??? to jest lepsze tylko od 700 do 1600 ie. tak ze z bezyna nie ma szans jak ma 80km i wiecej.

Coś Ty sobie wykombinował że chcę szaleć :sciana: , wyluzuj :) , tłumaczę jasno chyba że nie zależy mi specjalnie na prędkości max, ani na osiągach, ale mam widać padniętą turbinę i w miescie muszę dużo waflować biegami bo własnie w zakresie najlepszej teoretycznie pracy diesla nie chodzi dobrze.
Nie jestem idiotą co kupił diesla i się obraża że to nie ferrari :) , jak chce sobie poszaleć to mam drugie auto :)
_________________
Pozdrawiam Mirek

Fiat Tempra 1,9 TD był
Lada 21072 1300 była
Fiat Tempra 1,9 TDs Weekend
  
 
 
guciomlody 



Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 27
Skąd: wwa - mogielnica
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 04-02-2008, 22:12   

:eee: ups myślałem że to do mnie
_________________
Tipo 1.9 TD 3D-GT
Bmw e36 2.5TDS
Uaz 3.0D
Yamaha VMX

you drink, you ride, you ceash you die
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 32 days
Network load